ben het eens met sommige stukken van Koeienlap, maar moet sommige stukken tegenspreken.
i) Idd zal je eerst voor jezelf moeten uitmaken wat je met de fiets van plan bent. XC (Cross Country), Marathon, All Mountain/Enduro, Freeride of Downhill. Die van Slet valt onder XC & Marathon. Inzetbaarheid is 'redelijk' breed. Het is een fully dat je extra comfort (rug) geeft tov Hardtail (HT). 'Nadelen' van een fully to HT is dat hij normaal ietsje zwaarder is dan een HT en ietsje aan snelheid inboet (iets minder racepositie). In theorie kom je eigenlijk met een HT toe in Benelux MAAR technologie van Fullies is laatste jaren zodanig verbeterd dat dit verschil vrij miniem is en je krijgt er effectief extra comfot bij. Natuurlijk bestaan er altijd uitzonderingen op de regel en je kan elke fiets zo licht maken dat je wilt (en de prijs zal rechtevenredig zijn natuurlijk).
Persoonlijk rijd ik al een aantal jaren vaste BLOSO/ADEPS tochten, Toertochten (TT) en vrije ritjes in België met mijn HT. Heb dik jaar zogoed als stilgelegen maar terug herstart sinds 6 weken en we kiezen er nu meestal louter de meest uitdagende tochten uit in vooral Waals Brabant en af en Ardennen. (Lees uitdagende als hoogtemeters, single tracks en lange afstand) Vind dat ik steeds toekwam met mijn (lichte maar niet extreem lichte) HT. Geaccidenteerd parcours in bv Ardennen kom ik vlotter dan gemiddelde biker naar beneden. Enkel op lange afstand klaag ik over te weinig comfort en ook op de meest belachlijke veldwegjes met kleine putjes omdat het moeilijk ritme houden is met een HT. Het is nu wel tijd dat ik een extra fiets bijzoek die meer in het segment all mountain/ enduro valt die ik zal inzetten bij de zwaardere tochten. Alsook moet deze zijn mannetje kunnen staan in Alpen. Grootste verschil is meestal sterker frame en onderdelen (lees zwaarder) en meer veerweg. bv Slet zijn fiets heeft voorvork van 100mm veerweg. ik zoek er eentje met (instelbare) tot wss 140mm. Voor mijn vriendin zoek ik fully louter voor comfort (who cares about extra weight en less speed).
Alsook inzetbaarheid die merk aanraadt is met een korrel zout te nemen, maar elke fiets heeft zijn limieten. Ik heb met mijn HT al regelmatig Vogezen, Alpen, Garda meer.... gedaan; alles gaat natuurlijk maar heb toch regelmatig de limiet van bike (en wss soms mezelf) gezien. Toen we de Bike Extreme Garda hebben gedaan (start op 60hms meteen klimmen naar klein 1800hms ofzo) dachten we ook dat we om een uurtje terug beneden gingen staan. taaraare ja; wandelwegen met grote rotsblokken waar we niet altijd een flow konden inhouden. Gevolg gloeiende schijfremmen/stinkende remmen (lees dus te kleine schijfjes); denk dat mijn kader er een paar keer zwaar geraakt was...
Je moet dus echt voor jezelf uitmaken wat je van plan bent en hoeveel je bereid bent te spenderen. Duurder (ook onderdelen) is soms beter maar niet altijd! Alsook tijdens een WE Vogezen reed een maat van me met een aftandse HT sneller naar beneden dan alle andere bikers die we gezien hebben. (eerlijkheid gebied mij te zeggen dat hij in zijn jeugd 18j competitie motorcross heeft gedaan) Je kan een goede fiets hebben maar het is nog altijd het manneke dat moet trappen en sturen. Natuurlijk klimt het net iets makkelijker met een lichtere fiets of daalt makkelijker met een kader met betere 'daal' geometrie of vork; maar je moet voor jezelf uitmaken waar je de grens (€) trekt.
ii) Juiste maat en zithouding is HEEL belangrijk; en hier worden héél veel fouten tegengemaakt. Veel te weinig mensen nemen de moeite en geld om hun eens deftig te laten opmeten. (elk lichaam is nu éénmaal andere: korte/lange armpjes/beentjes) Dit kost je ongeveer een €100 en met de resultaten kan je dus perfect winkel binnen stappen of online geometrie specs bekijken en nagaan of de fiets wel past. Niets is erger dan een fiets te kopen en te merken dat hij niet past; ja toch een dure fiets kopen die niet de juiste maat is (dan beklaag je je echt wel dat je die €100 niet éénmalig besteedt hebt).
Ook ik heb niet de moeite gedaan om mij te laten opmeten. Ik heb gewoon het geluk gehad dat ik een 18" (wat bij Cube een M is) bij redelijk goed past. (Ik ben 176cms en normale bouw) Heb stuurpen en zadelpen niet echt moeten aanpassen van tov standaardonderdelen en settings. Slechte zit positie veroorzaakt, pijn, blessures, minder rendement, minder goed stuurgedrag..... Wss zit ik ook niet perfect op mijn fiets maar heb toch al het geluk dat is ten mindste goed zit. Hebben jaren geleden ook eens de fout gemaakt een bike voor mijn broer te gaan kopen waarvan we zelfs de maat niet meer terugvonden; éénmaal gekocht bleek het een 20" te zijn en heeft ons bloed zweet en tranen gekost om bike toch iets of wat bereidbaar te maken (werken met spacers, stuurpennen, zadelklemmen/pennen...) aangezien mijn broer maar 174 ofzo is. Na paar maand besloten hem te verkopen en Cube AMS Pro 18" aan te schaffen wat hij zich geen sec beklaagd heeft.
Alles start met juiste framemaat. Kies je daar het verkeerde ben je eigenlijk niet goed bezig. Je kan dit idd nog een beetje bijsturen door spacers, zadelpennen, stuurpennen maar...... Alsook heeft elk merk zijn eigen indeling; het is niet omdat een M jouw maat is bij merk A dat je ook een M nodig hebt bij merk B. Meeste courrante maten zijn 16", 18", 20", 22" Sommige merken hebben bv 17.5"..... Nogmaals je moet de geometriespecs van elke kader/fiets bekijken.
In het geval van Telemikey zit je dus in de twijfelzone en dan speelt persoonlijk gevoel ook mee. 18" of 20" Klein frame stuurt/korter maar logica gaat niet echt op als je er een reus opzet. In elk geval is het minder erg een te klein frame te kiezen dan een te groot frame; maar je verliest optimale rijgedrag. Je moet hem dus testen!
Ten slotte kan je je afvragen of de juiste maat nu zo belangrijk is; ja maar er zijn limieten. Allerbelangrijkste is juiste maat kader te kiezen aangezien de hele geometrie van de fiets hiermee vasthangt; de rest pas je bij door stuur en zadel aan te passen. (je gaat toch ook geen 140mm vork in de standaard HT steken want dan verkloot je de hele geometrie). Ga je dit allemaal voelen? Tja de ene persoon al sneller dan de andere. Meestal voel ik het wel als een fiets beter aanvoelt/stuurt dan een andere maar soms is het verschil echt miniem of moeilijk te verwoorden wat juist het verschil is. In ieder geval gaat mijn voorkeur uit naar een juist afgestelde fiets dan bv een crankstel van XT ipv LX te hebben want dat voel ik wss niet.
Slet, sorry voor de 'kleine' off topic.