Auteur Topic: Ter voorbereiding op het nieuwe seizoen: Cube AMS PRO fully, 18"/maat M.  (gelezen 1324 keer)

Offline poedersletje

Ter voorbereiding op het nieuwe seizoen: Cube AMS PRO fully, 18"/maat M.
« Gepost op: 04 september 2010 om 19:57:21 pm »
Item: Cube AMS PRO CC full suspension, nog net op tijd om fit te worden voor het nieuwe winterseizoen
Plaats: Haarlem
Staat: fiets is paar jaar gebruikt, maar zeker niet misbruikt. Lichtelijk obsessief onderhouden.
Reden van verkoop: dit is de fiets van mijn vrouw en zij heeft een nieuwe
Prijs en voorwaarden: 650eu, of serieus bod
Wijze van verzenden: Ophalen, evt. verzenden na ontvangst betaling
Extra Info: maat m/18", geschikt voor mensen van 1m70 t/m max. 1m85

Specificaties:
Frame: CUBE AMS PRO CC, maat 18" met voor en achter 100mm veerweg. Fox RP3 achterdemper
Voorvork: Fox F100 RLT met lockout dus
Remmen: Avid Juicy 3 hydr. remset, voor en achter 180mm schijven
Balhoofd: FSA integrated
Shifters: Shimano LX met nieuwe kabels
Wielen: XT naaf, Taurus velgen
Derailleurs: Shimano XT voor en achter
Crankstel: Shimano LX
Ketting en cassette: Shimano XT met pas 300 kilometer erop
Stuur(pen): Syntace riser, Syntace stuurpen
Grips: Cube
Banden: Schwalbe Racing Ralph 2.25
Zadel: Fizik Nisene sport
Zadelpen: BBB
Zadelpenklem: Syntace
Pedalen: Shimano SPD

"Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better. I've always believed this, in spite of the trouble it's caused me. Being shot out of a cannon will always be better than being squeezed out of a tube. That is why God made fast motorcycles, Bubba!"

Offline Erik-Jan

Re:Ter voorbereiding op het nieuwe seizoen: Cube AMS PRO fully, 18"/maat M.
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2010 om 21:38:47 pm »
mooi fietsje! was ik net naar opzoek, maar 18inch is me toch iets te klein  :-\

Offline Teze

« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2010 om 09:13:48 am »
Nice bike, mijn broer had net dezelfde en was er héél tevreden van.  Nu is hij overgeschakeld naar exclusieve Gary Fischer.

ben ook nog druk bikes aan het bijzoeken.

i) eentje met genoeg veerweg voor mij,  die ik als Marathon/All Mountain kan inschakelen.  Mijn huidige reaction wordt dan gedegradeerd tot Mudbike.  18" is mijn maat maar spijtig genoeg is de jouwe te weinig veerweg voor mij.  Heb AMS125,Sting of Stereo op het oog.  Je krijgt degelijk gerief bij Cube voor je geld.  Ook al zeggen ze van Cube dat het een beetje eenheidsworst begint te worden; dit stoort mij absoluut niet!

ii) vriendin heeft momenteel een start HT MTB en het is tijd om te upgraden.  Ik zou de maten van haar huidige bike en die van jouw fully eens moeten vergelijken.  Ik ben niet zeker maar vrees dat ze met een 16" rondrijdt.  Laat je nog iets weten.

Indien je er niet vanaf geraakt kan je het eens proberen op het forum van www.mountainbike.be

Offline telemikey

« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2010 om 14:02:24 pm »
Stel je voor dat ik op zoek zou zijn naar zoiets.

Aan wat voor maat moet ik als man van 183cm dan denken?
White room,
Pillow lines,
I rule

Online koeienlap

« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2010 om 15:26:34 pm »
Stel je voor dat ik op zoek zou zijn naar zoiets.

Aan wat voor maat moet ik als man van 183cm dan denken?

@Telemikey, dat hangt er vanaf wat voor soort manier v fietsen je wilt gaan doen. (Cross country, race, veel drops maken of gewoon lekker touren) ook je bouw(korte pootjes/lange armen enz en je voorkeur van hoe je op de fiets zit zijn van belang voor de keuze van een frame(en daarmee geometrie) Je zit iig rond maat M/L of inch maat 18/19,5

Ik ben ook exact 183cm en rij zelf een hardtail raceframe maat M rond 18inch(met veel sloping). Het is een frame met ivh een vrij lange bovenbuis(van zadelpen tot vorkpen) stem van 110mm en met een zadelpen van 400mm die rond 28cm hoog staat.
Hierdoor fiets ik eigenlijk op een iets te klein frame die ik op zn maximale maten heb gezet. Uiteraard heb ik ook grotere maten gefietst, maar dit vind ik persoonlijk fijner. Hiervoor een paar redenen: klein frame is wendbaarder, voelt reactiever en stijver(rijdt en is meestal lichter) en je zit sneller met je zadel stuk hoger dan je stuur, voor een wat meer racy houding.

Zoals gezegd persoonlijke voorkeur, maar voor lekker crossen en klimmen in NL/Ardennen/winterberg en regelmatig gewoon op de weg is een hardtail op deze manier voor mij het fijnste compromis (serieuzere downhill parcourtjes zijn niet aan te raden voor zowel mezelf als materiaal alleen)

@Slet, mooi fietsje en voor in mijn ogen erg(te?) weinig poen!

There are no strangers, only friends yet to meet.

Offline Anouk

« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2010 om 16:03:13 pm »
hey! Heb ik nou dit mooie exemplaar ook zien staan op het Dirty Pages forum?  ;)
Echt leuke fiets, maar ik heb mezelf deze zomer een Kona Howler cadeau gedaan...eindelijk een zomer-tijdverdrijf gevonden: donwhill-mtb  ;D
Veel succes met je verkoop. Zoals Koeielap al schreef: je krijgt waar voor je geld!

Offline Teze

« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2010 om 16:52:59 pm »
ben het eens met sommige stukken van Koeienlap, maar moet sommige stukken tegenspreken.

i) Idd zal je eerst voor jezelf moeten uitmaken wat je met de fiets van plan bent.  XC (Cross Country), Marathon, All Mountain/Enduro, Freeride of Downhill.  Die van Slet valt onder XC & Marathon.   Inzetbaarheid is 'redelijk' breed.  Het is een fully dat je extra comfort (rug) geeft tov Hardtail (HT).  'Nadelen' van een fully to HT is dat hij normaal ietsje zwaarder is dan een HT en ietsje aan snelheid inboet (iets minder racepositie).  In theorie kom je eigenlijk met een HT toe in Benelux MAAR technologie van Fullies is laatste jaren zodanig verbeterd dat dit verschil vrij miniem is en je krijgt er effectief extra comfot bij.  Natuurlijk bestaan er altijd uitzonderingen op de regel en je kan elke fiets zo licht maken dat je wilt (en de prijs zal rechtevenredig zijn natuurlijk).

Persoonlijk rijd ik al een aantal jaren vaste BLOSO/ADEPS tochten, Toertochten (TT) en vrije ritjes in België met mijn HT.  Heb dik jaar zogoed als stilgelegen maar terug herstart sinds 6 weken en we kiezen er nu meestal louter de meest uitdagende tochten uit in vooral Waals Brabant en af en Ardennen.  (Lees uitdagende als hoogtemeters, single tracks en lange afstand)  Vind dat ik steeds toekwam met mijn (lichte maar niet extreem lichte) HT.  Geaccidenteerd parcours in bv Ardennen kom ik vlotter dan gemiddelde biker naar beneden.  Enkel op lange afstand klaag ik over te weinig comfort en ook op de meest belachlijke veldwegjes met kleine putjes omdat het moeilijk ritme houden is met een HT.  Het is nu wel tijd dat ik een extra fiets bijzoek die meer in het segment all mountain/ enduro valt die ik zal inzetten bij de zwaardere tochten.  Alsook moet deze zijn mannetje kunnen staan in Alpen.  Grootste verschil is meestal sterker frame en onderdelen (lees zwaarder) en meer veerweg.  bv Slet zijn fiets heeft voorvork van 100mm veerweg.  ik zoek er eentje met (instelbare) tot wss 140mm.  Voor mijn vriendin zoek ik fully louter voor comfort (who cares about extra weight en less speed).

Alsook inzetbaarheid die merk aanraadt is met een korrel zout te nemen, maar elke fiets heeft zijn limieten.  Ik heb met mijn HT al regelmatig Vogezen, Alpen, Garda meer.... gedaan; alles gaat natuurlijk maar heb toch regelmatig de limiet van bike (en wss soms mezelf) gezien.  Toen we de Bike Extreme Garda hebben gedaan (start op 60hms meteen klimmen naar klein 1800hms ofzo) dachten we ook dat we om een uurtje terug beneden gingen staan. taaraare ja; wandelwegen met grote rotsblokken waar we niet altijd een flow konden inhouden.  Gevolg gloeiende schijfremmen/stinkende remmen (lees dus te kleine schijfjes); denk dat mijn kader er een paar keer zwaar geraakt was...

Je moet dus echt voor jezelf uitmaken wat je van plan bent en hoeveel je bereid bent te spenderen.  Duurder (ook onderdelen) is soms beter maar niet altijd!  Alsook tijdens een WE Vogezen reed een maat van me met een aftandse HT sneller naar beneden dan alle andere bikers die we gezien hebben.  (eerlijkheid gebied mij te zeggen dat hij in zijn jeugd 18j competitie motorcross heeft gedaan)  Je kan een goede fiets hebben maar het is nog altijd het manneke dat moet trappen en sturen.  Natuurlijk klimt het net iets makkelijker met een lichtere fiets of daalt makkelijker met een kader met betere 'daal' geometrie of vork; maar je moet voor jezelf uitmaken waar je de grens (€) trekt.

ii) Juiste maat en zithouding is HEEL belangrijk; en hier worden héél veel fouten tegengemaakt.  Veel te weinig mensen nemen de moeite en geld om hun eens deftig te laten opmeten. (elk lichaam is nu éénmaal andere: korte/lange armpjes/beentjes)  Dit kost je ongeveer een €100 en met de resultaten kan je dus perfect winkel binnen stappen of online geometrie specs bekijken en nagaan of de fiets wel past.  Niets is erger dan een fiets te kopen en te merken dat hij niet past; ja toch een dure fiets kopen die niet de juiste maat is (dan beklaag je je echt wel dat je die €100 niet éénmalig besteedt hebt).

Ook ik heb niet de moeite gedaan om mij te laten opmeten.  Ik heb gewoon het geluk gehad dat ik een 18" (wat bij Cube een M is) bij redelijk goed past.  (Ik ben 176cms en normale bouw) Heb stuurpen en zadelpen niet echt moeten aanpassen van tov standaardonderdelen en settings.  Slechte zit positie veroorzaakt, pijn, blessures, minder rendement, minder goed stuurgedrag.....  Wss zit ik ook niet perfect op mijn fiets maar heb toch al het geluk dat is ten mindste goed zit.  Hebben jaren geleden ook eens de fout gemaakt een bike voor mijn broer te gaan kopen waarvan we zelfs de maat niet meer terugvonden; éénmaal gekocht bleek het een 20" te zijn en heeft ons bloed zweet en tranen gekost om bike toch iets of wat bereidbaar te maken (werken met spacers, stuurpennen, zadelklemmen/pennen...) aangezien mijn broer maar 174 ofzo is.   Na paar maand besloten hem te verkopen en Cube AMS Pro 18" aan te schaffen wat hij zich geen sec beklaagd heeft.

Alles start met juiste framemaat.  Kies je daar het verkeerde ben je eigenlijk niet goed bezig.  Je kan dit idd nog een beetje bijsturen door spacers, zadelpennen, stuurpennen maar......   Alsook heeft elk merk zijn eigen indeling; het is niet omdat een M jouw maat is bij merk A dat je ook een M nodig hebt bij merk B.  Meeste courrante maten zijn 16", 18", 20", 22"  Sommige merken hebben bv 17.5"..... Nogmaals je moet de geometriespecs van elke kader/fiets bekijken.

In het geval van Telemikey zit je dus in de twijfelzone en dan speelt persoonlijk gevoel ook mee.  18" of 20"  Klein frame stuurt/korter maar logica gaat niet echt op als je er een reus opzet.  In elk geval is het minder erg een te klein frame te kiezen dan een te groot frame; maar je verliest optimale rijgedrag.  Je moet hem dus testen!

Ten slotte kan je je afvragen of de juiste maat nu zo belangrijk is; ja maar er zijn limieten.  Allerbelangrijkste is juiste maat kader te kiezen aangezien de hele geometrie van de fiets hiermee vasthangt; de rest pas je bij door stuur en zadel aan te passen.  (je gaat toch ook geen 140mm vork in de standaard HT steken want dan verkloot je de hele geometrie). Ga je dit allemaal voelen?  Tja de ene persoon al sneller dan de andere.  Meestal voel ik het wel als een fiets beter aanvoelt/stuurt dan een andere maar soms is het verschil echt miniem of moeilijk te verwoorden wat juist het verschil is.  In ieder geval gaat mijn voorkeur uit naar een juist afgestelde fiets dan bv een crankstel van XT ipv LX te hebben want dat voel ik wss niet.

Slet, sorry voor de 'kleine' off topic.

Offline les alpes

« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2010 om 19:35:15 pm »
Om 'n lang verhaal kort te maken. Dat is gewoon een prima bike om mee te beginnen. Daar ga je erg veel plezier op beleven in Nederland, Ardennen, Duitsland en zelfs de Alpen. En voor die prijs IMHO echt 'n aanrader. En de maat, dat is gewoon een keertje proberen.

Offline poedersletje

« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2010 om 20:03:02 pm »
In antwoord op wat vragen:
- ik ben zelf 1m83 en rijdt op een 20". Maar ik houd er dan ook van om een 'ruim' frame te rijden met een korte voorbouw (dat ding dat van je vork naar je stuur loopt). IMHO rijden te veel mensen met de door XC-rijders ge-idealiseerde setup van een krap frame en een lange voorbouw (so Deutsch). De korte voorbouw levert heel erg veel 'stuurgevoel' op. Of anders: je fiets gaat er meer als een crossmotor van rijden. Je levert iets klimvermogen in op langere klimmen, maar ik vind dat andere zo belangrijk (en LEKKER!) dat ik wel wat harder trap. Ik rijd niet om wedstrijden te winnen, maar om fit te blijven en VEUL plezier te hebben.
- Mocht je interesse hebben in een 20" CUBE AMS 125, zou je natuurlijk even de link kunnen volgen. JE moet wel een beetje van sleutelen houden en nog een beetje rondshoppen op de forums om 'm compleet te maken, maar da's zo gebeurt. Ik heb heel erg veel plezier gehad van die fiets, maar ben weer 'ns wat verder aan het kijken.

Als iemand nog vragen of opmerkingen heeft hoor ik het graag!
"Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better. I've always believed this, in spite of the trouble it's caused me. Being shot out of a cannon will always be better than being squeezed out of a tube. That is why God made fast motorcycles, Bubba!"

Offline poedersletje

« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2010 om 20:11:25 pm »
En als je het een beetje eng vindt om alleen een frame+vork te kopen heb ik hier nog genoeg onderdelen liggen om 'm redelijk compleet te maken en help ik je wel even shoppen naar de juiste spullen om 'm af te maken ;-)

Offline poedersletje

« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2010 om 21:31:40 pm »
Fiets is gereserveerd voor het meisje van Teze. Dat zouden meer mannen moeten doen!

Offline Mickey de Haas

• www.haazski.blogspot.com
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2010 om 22:06:36 pm »
Je moet blij zijn als je voor die prijs al een Fox voorvork kan krijgen. Mooie fiets.
One step at a time

Offline Dio

« Reactie #12 Gepost op: 09 september 2010 om 12:55:37 pm »
Je moet blij zijn als je voor die prijs al een Fox voorvork kan krijgen. Mooie fiets.

Jaaaa, het is met de slet geen slecht zaken doen.
Drivin' the Big Rig.

Offline poedersletje

« Reactie #13 Gepost op: 09 september 2010 om 20:11:06 pm »

Dank u voor dit vriendelijke compliment. Houdt oren en ogen open voor een grote verkoop van freeridemateriaal ivm overstap naar een nieuwe sponsor voor de Poederjacht. Zelfde fijne voorwaarden en kwalitatief hoogwaardig materiaal! ;-)

Offline Infernus

« Reactie #14 Gepost op: 09 september 2010 om 20:47:12 pm »

Second that.
You guys should know I'm totally the best skier on this forum!!

Offline jeroenvh

« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2010 om 14:25:47 pm »
ben benieuwd wie de nieuwe sponsor van de poederjacht zal zijn? Kun je al tipje van de sluier doen?
If we humans are to be defined by anything, it is our curiosity

Offline poedersletje

« Reactie #16 Gepost op: 13 september 2010 om 10:30:50 am »
is niet geheim, of zo. we gaan intensief met K2 werken de komende winters. Met vooral veel en goed testmateriaal voor deelnemers.

Offline ollie

« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2010 om 15:05:08 pm »
is niet geheim, of zo. we gaan intensief met K2 werken de komende winters. Met vooral veel en goed testmateriaal voor deelnemers.

Oh, ik dacht dat Stiegl na vorig jaar een aandeel had genomen... ::)
...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org

Online koeienlap

« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2010 om 14:41:20 pm »
ben het eens met sommige stukken van Koeienlap, maar moet sommige stukken tegenspreken.

Volgens mij beweerde ik niks(behalve de maten), maar gaf puur mijn voorkeur aan met reden waarom. Voor meer enduro/marathon zou ik ook groter en een fully gaan rijden. maar voor single track en klimmen is dit mijn setup to-go with.

Als ik voor m'n evt vriendin een fiets zou zoeken (ook voor alleen NL) zou het ook een stijve fully zijn, aangezien die dat comfort waarschijnlijk wel kan appreciëren en niet elke afdaling uit elkaar gerammeld beneden zou willen komen ter opoffering van snelheid en wendbaarheid gok ik ;D
Overigens wat je zegt, de moderne duurdere fully's zijn nauwelijks zwaarder dan een HT en raak je minder kracht op kwijt.

Oftewel goede deal en gefeliciteerd met de aankoop!

Nog even off topic tip voor mensen die een mtb/racefiets willen kopen:
Je kunt mijns inziens beter een 2e hands topframe kopen met degelijk set-up (bv. XT/105/ultegra) dan voor hetzelfde geld een nieuw maar 12 in een dozijn frame en net niet spul erop te kopen (bv deore, tiagra, of minder) Op het moment dat je fantatiek(er) gaat worden ga jeje namelijk snel ergeren aan het schakel en stuurgedrag om het nog maar niet over snelheids potentieel of degelijkheid ervan te hebben. Uiteindelijk koop je daarna vaak alsnog beter spul en betaal je dus 2x.

« Laatst bewerkt op: 14 september 2010 om 14:48:04 pm door koeienlap »
There are no strangers, only friends yet to meet.

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines