Auteur Topic: Sneak preview: custom stijgski..  (gelezen 4843 keer)

Offline mediahaas

• Regulars
  • *
Re: Sneak preview: custom stijgski..
« Reactie #50 Gepost op: 13 januari 2012 om 00:00:14 am »

omdat er toen ineens een paar ski's met hakkenlos binding en vellen in de gang stonden  :P
Sinterklaas?
There are no secrets, only information you don't yet have...!!

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 13 januari 2012 om 09:02:14 am »
Is een kwestie van dikte opbouw. Als ik het goed heb ligt nu het stijgvel tussen de staalkanten. Een randje ptex heeft de dikte van een staalkant. Het stijgvel wil je van staalkant naar staalkant laten lopen dus die zal in dat geval een hoogte verloop krijgen van glasvezel onderkant naar hogerliggende base. Een dunnere alu strip die dezelfde sterkte/fixatie biedt aan de staalkant zal dan een verminderd hoogte verschil geven waardoor je stijgvel mooier vlak ligt.

als gek vraag ik me dan af wat dat hoogteverloop voor negatief effect heet. Het je dat met skies met vellen niet identiek zo? Je kan ook redeneren dat als je losse vellen hebt je deze ook dichter bij je lichaam kan dragen (zwaartepunt) bij het afdalen wat weer voor stabiliteit zorgt. Ik neem tenminste aan dat vellen meer wegen dan een stukje ptex. En gewichtsbesparing is natuurlijk altijd interessant, maar moet niet een doel aansich worden..lijkt mij

Offline costijn

• Regulars
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 13 januari 2012 om 14:46:00 pm »
heej gasten, mooi jullie racties te lezen en cool dat jullie meedenken. ik ben bijna terug van lang weggeweest en ga de skietjes eens afstoffen in februari.
@teleaddict, ik denk dat een beetje verloop (hoogteverschil 2mm) in het vel niet zoveel uitmaakt, enkel in ijzige condities. Evt kunnen de staalkanten verdiept in de kern worden gelegd
@poling, bij een skietje van 650 gram is het belag een substantieel deel van het gewicht. Heb het indertijd gewogen en vond het teveel. Hoogste doel is juist gewichts besparing, Het naar mijn idee enige nadeel van stijgskies is gewicht op je rug. zware stijgskies zijn er genoeg op de markt. Daarom wilden we het belag eruit ontwerpen. Een makkelijke oplossing is natuurlijk belag erin maar dat kan altijd nog. Eind feb meer nieuws!

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 13 januari 2012 om 15:08:58 pm »
ok duidelijk en idd hoogteverschil zal minder van belang zijn leek mij ook al. misschien toch een idee om de staalkant ankertjes te zekeren met aan beide kanten een klein strookje belag of een ander materiaal..?! maar goed je wilt ook een niet te complex productie proces lijkt me zo.

Offline alexsvw

• Regulars
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 16 januari 2012 om 19:45:13 pm »
Brainwave modus:
Als je de kern de dikte van 1 glasmat dunner maakt en dan tussen het vel en de kern 1 extra glasmat legt of wordt de kern dan weer te breekbaar.
Kan je de kant niet zo warm maken dat deze zich in de kern brand?
Glasvezelmat op je stijgvel lamineren en dat als base gebruiken.

Offline ieism

• Regulars
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 16 januari 2012 om 20:08:27 pm »
Geheime tip, niet verder vertellen....  ;)

Kevlar draad spannen tussen de ankertje, en dan een enkel laagje glas erover.... Duurt wel een half uurtje per ski.

Offline Mickey de Haas

• www.haazski.blogspot.com
  • Regulars
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 16 januari 2012 om 22:21:08 pm »
Haha, iemand zit op skibuilders.com  ;D
One step at a time

Offline ieism

• Regulars
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 16 januari 2012 om 23:14:09 pm »
 ;D Ja, veel op skibuilders de laatste weken, beetje research doen. Het was wel een soort idee van mij om ooit nog eens een board te bouwen.
Nu ik een paar weken geleden mijn Lib Tech in tweeën gezaagd heb om een splitboard te maken blijkt dit twee voordelen te hebben:

1. Ik heb geen freeride board meer, dus ik moet toch iets nieuws dus dan maar zelf maken.
2. Ik kan de Libtech exact van binnen bekijken, dus dat maakt het makkelijker om de dikte van de kern te bekijken.

Ik ga je vast nog wel eens lastig vallen met vragen Mickey.....

Offline Mickey de Haas

• www.haazski.blogspot.com
  • Regulars
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 16 januari 2012 om 23:29:23 pm »
Vindt ik alleen maar leuk. Binnenkort start ik ook weer met een nieuw paar skis. Check het 'Skis bouwen' topic. Hoe meer zelfbouwers, hoe meer kennis, hoe beter mijn skis worden :D
One step at a time

Offline mediahaas

• Regulars
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2012 om 00:17:56 am »
Geheime tip, niet verder vertellen....  ;)

Kevlar draad spannen tussen de ankertje, en dan een enkel laagje glas erover.... Duurt wel een half uurtje per ski.

Tja die geheime tip hebben we reeds in één van de skietjes toegepast zei het met een gevlochten dyneema lijntje...
Mocht niet baten...

meer tips, al dan niet geheim zijn welkom.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2012 om 00:20:44 am door mediahaas »
There are no secrets, only information you don't yet have...!!

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 18 januari 2012 om 08:39:19 am »
had al mn vragen bij die kevlar draad (hoezo kevlar eigenlijk en niet carbon? vanwege vewachte drukspanning?) De krachten die die draad op kan vangen liggen niet in het zelfde vlak als de krachten die de ski te voorduren krijgt op een ijzige ondergrond.
Heb ook wel eea zitten denken maar kom toch niet echt tot een goede suggestie. Denk dat er weinig andere opties zijn om de ankertjes toch in te sandwichen op een solide manier... Evt zoals eerder geschreven door iets wat alleen aan de zijkanten zit en niet over de hele breedte.

Offline fan neige

• Regulars
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 18 januari 2012 om 10:40:25 am »
Knowledge is limited. Imagination encircles the world

Offline Teleaddict

• Regulars
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 18 januari 2012 om 16:49:18 pm »

2mm hoogte verschil is idd niet veel voor een vel maar ik denk dat die overspanning (witte ruimte tussen vel en ptex/core) die ontstaat zich vult met sneeuw. Ik zou de ptex dan afschuinen. Op zich niet verkeert denk ik als de base een wat holle vorm krijgt. Zal denk meer edge grip geven in ijzige omstandigheden.

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines