Ha Easy, dat de vermogensverdeling standaard 80-20 is zou kunnen, in geval van grip verlies zou er echter een andere verdeling (elektronische regeling) moeten ontstaan zodat de wielen die de meeste grip hebben ook de maximale aandrijving krijgen.
Ik heb ff volvospeed gecheckt en nog wat gegoogled, dit zijn mijn bevindingen (internet bron, dus garantie tot aan de voordeur). Het oude viskeuze volvo awd systeem heeft een 80-20 bias (ik wist wel dat ik daar goed mee zat, maar n.v.t. voor een XC90

). In een XC90 zit een haldex awd, deze verdeelt elektronisch op basis van verschil in wiel toerental/snelheid. Standaard draaien aangedreven wielen 5% sneller dan niet aangedreven wielen, dus op droog wegdek zit je ong. op een 95-5 voor-achter verdeling. Afhankelijk van wielspin op de voorwielen wordt er meer vermogen naar de achterwielen gestuurd.
Een quote (van swedespeed-forum):
"Halidex requires a winding up basically of the coupler, which then releases the energy to the other wheels on the car. When we do the offroad coarse at Land rover with a Halidex equiped car, there is alot more wheel spin, and alot more of a ruff ride, alot more noise, and requires a larger start to attack."quote 2 (van swedespeed-forum):
"it requires a huge amount of wheel spin and once the wheels are done spinning there is a usually huge snap of energy from the wheels that now have power shifted to them, which is short lived and really doesnt do good on a muddy hill."Op een besneeuwde helling zul je dus voor je gevoel veel wielspin moeten creëren voordat de achterwielen echt serieus aangedreven worden ... misschien zijn jullie (poling) voor dat punt afgehaakt en achteruit gaan rijden? Als er iets mis was met het haldex systeem zou je een foutcode moeten hebben (daar zou ik me dus geen zorgen om maken).