Auteur Topic: onderhoudstopic: Wat? Waar? en tips...  (gelezen 6357 keer)

Offline Fontio

• Addicted to the white stuff!
  • Regulars
  • *
  • Lang leve de IB-Groep!
Re:onderhoudstopic: Wat? Waar? en tips...
« Reactie #75 Gepost op: 08 november 2011 om 17:41:40 pm »
Ziet er uit als een messenslijper? Zelfde ding?
''The guy in the orange jacket!''

Offline telemikey

• Regulars
  • *
« Reactie #76 Gepost op: 08 november 2011 om 18:03:00 pm »
foutje
« Laatst bewerkt op: 08 november 2011 om 20:00:44 pm door telemikey »
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline Easy

• Regulars
  • *
« Reactie #77 Gepost op: 08 november 2011 om 18:32:17 pm »
@ telemikey: iets vergeten?

Een stalen vijl is niet sterk genoeg om goede krassen uit je staalkant te halen. Technisch verhaal. Staal rondom een kras verhard door de impact. Wordt daarbij even hard, zo niet harder, dan je vijl. Ga je daarover heen is je vijl bot. Diamant is wel scherper/sterker dus een kras altijd eerst ff met diamant afvijlen zodat je weer op "zacht" staal zit.
Als shop wil jij meters maken en niet continue je materiaal wisselen. Zo'n machine zet je 1x op z'n plek en wil je niet om de haverklap servicen. Dan zou ik er ook direct stenen in stoppen die alles aankunnen.

For the record: ik heb een technische studie gedaan! ;)

Harding zal in het geval van een kras in een staalkant wel meevallen, mijn (stalen) vijl(en) worden er iig niet bot van. Daarnaast servicen ze de stenen op de machines regelmatig (m.a.w. om de haverklap).

Ik snap niet waar je reactie vandaan komt teleaddict, mijn opmerking was in reactie op ieism en TomDV, onderwerp: waarom men voor (handmatig) ski-onderhoud voornamelijk vijlen gebruikt en geen slijpstenen. Maar misschien mis ik iets? ???

Offline Teleaddict

• Regulars
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 08 november 2011 om 21:13:04 pm »
@ telemikey: iets vergeten?

Maar misschien mis ik iets? ???

Ik blijkbaar ook ;)

Offline Easy

• Regulars
  • *
« Reactie #79 Gepost op: 09 november 2011 om 19:38:50 pm »

Offline jriph

• Regulars
  • *
« Reactie #80 Gepost op: 14 november 2011 om 11:13:08 am »
i.p.v het detunen van de tips en tail (bot maken) heb ik op mijn blauwe monsters iets anders geprobeerd en dat werkt erg goed. Omdat die dingen niet te buigen zijn hebben ze een beetje de neiging om als je ze eenmaal op de kant hebt een eigen traject te kiezen (met mach 3). Maar als je detuned word het weer een beetje laf qua grip ( 3mm camber & sidecut maatje jupiter en niet zo heel veel effectieve lengte),en daar aan heb ik een broertje dood als het weer eens blauw ijs is tussendoor..

Ik had gelezen dat je voor race skies het goed werkt als alleen de base angle vergroot naar 2 graden voor de 5cm rond de contact punten. En bij mij werkte dat goed, heb je nog wel een scherpe kant als je veel hoek maakt maar het voelt wat losser aan.
''There is always good skiing to be had in the backcountry, it is just a matter of knowing where and when to go.'' Andrew McLean

Offline crashtestdummy

• Regulars
  • *
Re: onderhoudstopic: Wat? Waar? en tips...
« Reactie #81 Gepost op: 02 februari 2012 om 12:24:38 pm »
Ga even dit topic kicken om zelf een vraag te stellen.
Ik ben gisteren een paar huurskis gaan halen en neem ze in volste vertrouwen mee naar huis. Ik heb al vaker bij deze winkel gehuurd en als was altijd tiptop. Thuis controleer ik de base van de skis even aandachtig en merk ik een diepe (diepste stuk zit nog maar een beetje belag) kras van zo'n 2.5cm op 0.5cm. De kras zit gelukkig niet midden op de ski, maar meer naar de edge toe.
Denken jullie dat ik dit ga voelen tijdens het skiën? Want ik heb niet meer genoeg tijd om ze terug te brengen voor een kleine reparatie.
Grtz,
Crash

Offline Surfertje

• Regulars
  • *
« Reactie #82 Gepost op: 02 februari 2012 om 12:43:47 pm »
Ik zou me er niet druk om maken, waarschijnlijk merk je er niets van, zeker als hij een beetje in de lengte richting is.

Offline JaapvR

• Regulars
  • *
« Reactie #83 Gepost op: 02 februari 2012 om 16:50:51 pm »
Zolang er geen 'haren' uithangen zijn er geen problemen. Anders ff bijwerken met een stanleymes. Wel ff bellen dat er een kras inzit, zodat je de schuld niet krijgt als je een gat tot op de kern trapt...

Offline Murky

• Regulars
  • *
  • Pow pow!
« Reactie #84 Gepost op: 02 februari 2012 om 22:01:36 pm »
Zolang er geen 'haren' uithangen zijn er geen problemen. Anders ff bijwerken met een stanleymes. Wel ff bellen dat er een kras inzit, zodat je de schuld niet krijgt als je een gat tot op de kern trapt...

Inderdaad lang stanleymes lemmet vlak over de base halen zodat je wat van de opgebolde base weg haalt, daarna kan je nog een keertje waxen en merk je er zeker niets van.
Skier turned Snowboarder turned Skier..

Offline crashtestdummy

• Regulars
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 02 februari 2012 om 23:32:36 pm »
Top, bedankt voor het advies :D
[Zaag modus aan] Ik vind het toch een beetje not done om het zo te verhuren, het is voor zo'n winkel (en aan die prijs) toch niet zo'n grote moeite om dat wat op te vullen met t-pex oid ::) [Zaag modus uit]

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines