Auteur Topic: telemark binding  (gelezen 1921 keer)

Offline the snow-plough

• Regulars
  • *
telemark binding
« Gepost op: 10 juni 2011 om 14:44:10 pm »
Voor de mensen onder ons met de kapotte binding ik heb een vraag. Welke telemark binding?

Sinds deze winter ben ik begonnen met telemarken dit is mij goed bevallen en ben nu bezig een nieuw telemarksetje samen te stellen. De skis heb ik, de binding weet ik niet goed wat ik moet kopen. De rottefalla NTN en de Linken bindingen lijken mij wel wat. Dit komt doordat je er makkelijk in kan stappen en naar mijn idee dit redelijk stijve bindingen zijn (wat voor mij geen kwaad kan, ik ski redelijk agressief). Kan iemand mij vertellen wat hij van de Linken en de Rottefella NTN vindt het liefste deze met elkaar vergelijken. Of moet ik juist een heel andere binding nemen?

Alvast bedankt
I live for this shit.

Offline telemikey

• Regulars
  • *
Re:telemark binding
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2011 om 08:36:07 am »
Voor de mensen onder ons met de kapotte binding ik heb een vraag. Welke telemark binding?

Sinds deze winter ben ik begonnen met telemarken dit is mij goed bevallen en ben nu bezig een nieuw telemarksetje samen te stellen. De skis heb ik, de binding weet ik niet goed wat ik moet kopen. De rottefalla NTN en de Linken bindingen lijken mij wel wat. Dit komt doordat je er makkelijk in kan stappen en naar mijn idee dit redelijk stijve bindingen zijn (wat voor mij geen kwaad kan, ik ski redelijk agressief). Kan iemand mij vertellen wat hij van de Linken en de Rottefella NTN vindt het liefste deze met elkaar vergelijken. Of moet ik juist een heel andere binding nemen?

Alvast bedankt

Yes: ik heb ondertussen beide bindingen meerdere jaren geskied. De overeenkomst tussen beide bindingen is de step-in functie. En daar houdt het dan ook wel zo'n beetje op...

De Linken is een oude, stijve, no- nonsense zeer neutrale/ passieve binding. Het was de binding waar ik op overgestapt ben vanaf mn 1e Chili's... Dat was toen een grote stap voorwaarts. Een lekker stijve binding die naast stijf zijn verder niets voor je doet. Zoals ik al zei: niet actief en verder geen touropties (ik heb er overigens wel een 3 (of 4, ik weet het niet meer) daagse hutten tocht mee gedaan: skischoenen open zetten en lopen maar; maar ideaal is dat verre van... Toen ik erop overstapt waren skis van 80mm dikke bakken maar heb er tot 115mm skis mee gereden (Atomic Big Daddy). Daar moet je dan wel voor werken. Met andere woorden: goede ski techniek nodig en als je ermee wilt touren zijn er betere opties. Daarnaast moet je je ski nog wel even aan je schoen vastmaken met een leash want stoppers heeft ie niet. Dus helemaal af van dat geklooi met je skis aantrekken ben je met Linkens nog niet. Nu is ie overigens volgens mij niet meer te verkrijgen (Linken is failliet dacht ik???) via de officiele kanalen. Ik heb er nog wel een bergje, inclusief back up materiaal liggen: kun je voor een mooi prijsje overnemen als je interesse hebt.

De NTN is wdb een heel ander verhaal: een moderne, actieve binding met tour optie. Ik ben hier een jaar of twee geleden op gaan skien en kwam toen van G3 Ascents (ook geen verkeerde binding overigens). Die G3's had ik aangeschaft omdat ik toch wel erg graag een tour optie wilde hebben. Dat bleken vrij actieve bindingen te zijn wat in het begin even wennen is maar daarna echt super relaxt. Nou de NTN's zijn zo mogelijk nog actiever! Hierdoor pleiten ze voor een wat minder 'diepe' techniek. Maar dan kun je er ook echt mee 'railen'. De binding brengt je stuurinput zeer direct over naar de ski wat wmb ook zeer prettig is. En daarnaast heeft de biding stoppers dus je bent af van het geklooi met leashes! Echter ben je op zoek naar een 'old school' tele-feeling dan vind ik de NTN's te actief en te high-tech. De tour optie op de NTN's is vrij goed (heb zonder problemen dagtourtjes gemaakt en zou zo weer die huttentocht doen op de NTN's) maar door het ontwerp en alle toeters en bellen wordt het geheel wel een stuk zwaarder dan andere opties (G3 of de AXL bijv). Ga je hardcore tele-touren dan zijn er dan dus ook betere opties. Ski technisch vind ik de NTN beter dan de Linken vanwege zn actieviteit (ben ik een luie telemarker geworden???). Je kunt er in principe alles mee al is een hele diepe techniek niet nodig en/ of ideaal. Ik zit nu iig op de NTN bandwagon en kom er voorlopig niet vanaf  :D

Een laatste overweging: ALS je overstapt op NTN heb je natuurlijk ook NTN schoenen nodig en zit je 'vast' aan deze (tele)binding. Niet per se erg maar met duckbills heb je wel meer binding opties. Overigens kun je wel NTN schoenen met dynafit inserts kopen en kun je dus met deze schoenen ook 'gewoon' skien of ze gebruiken om licht gewicht te touren...

Conclusies
Linken:
- passief
- stijf
- old school
- geen tour optie
- leashes nodig
- relatief zwaar voor een binding die 'alleen' je schoen vastmaakt aan je schoen
- niet meer verkrijgbaar

NTN:
- actief
- direct
- high tech
- stoppers
- zwaar
- tour-optie
- schoenen niet compatibel met andere tele bindingen (somminge schoenen wel met dynafit inserts)

Volgens mij was het dat zo wel.. mocht ik nog iets bedenken dan pas ik het hier wel aan...
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline Emmer

• Regulars
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2011 om 12:05:07 pm »
Even een vraagje van iemand die een zijstap(je) of 'parallel'-traject in het telemarken ambieert: wat bedoel je met wel of geen tour-optie?
De telemark binding bood naar mijn idee de mogelijkheid om makkelijk te kunnen touren door de makkelijke overgang van lopen naar skiën. Wat zie ik over het hoofd?

Offline telemikey

• Regulars
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2011 om 13:57:59 pm »
Even een vraagje van iemand die een zijstap(je) of 'parallel'-traject in het telemarken ambieert: wat bedoel je met wel of geen tour-optie?
De telemark binding bood naar mijn idee de mogelijkheid om makkelijk te kunnen touren door de makkelijke overgang van lopen naar skiën. Wat zie ik over het hoofd?

Je kunt idd met een telebinding veel gemakkelijker 'schuifelen' dan met een alpiene binding. Afhankelijk van de schoen zelfs zo goed dat je ermee kunt toeren. Let wel, bij traditionele teleschoenen zit er een 'duckbill' vooraan de schoen die vastgeklemd wordt in de binding. Dat betekent dat je 'loop beweging' net zo soepel is als dat de schoen buigt. Bij de vroegere leren telemark schoenen was dat best soepel maar de huidige plastic schoenen zijn behoorlijk stug (om die dikke bakken nog goed aan te kunnen). Daarom worden er voor deze stugge schoenen bindingen gemaakt waarin, net als bij alpiene tourbindingen, een scharnier in de binding wordt geplaatst.

Zie bijv
- G3 Targa Ascent
- 22 Design Axl
- 7TM tour
- etc
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline Anton

• Regulars
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2011 om 21:30:01 pm »

Dank voor je uiteenzetting Mike; leerzaam. :)

Over bindingen; ik ben vorig seizoen (oktober vorig jaar) begonnen met telemarken en heb gekozen voor de Black Diamond O3. Dit is tot nu toe de enige binding waar ik op heb gestaan en waar ik dus iets zinnigs over kan zeggen.

De reden dat ik voor de 03 heb gekozen is dat deze binding een tour-optie heeft. Je kan de 'spanning' van de binding halen waardoor je een weerstand-lose bevestiging over houdt. En dit is dus lekker bij het touren.

Verder heeft hij leashes en is het 'old skool' in- en uitstappen.

Offline telemikey

• Regulars
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2011 om 21:57:23 pm »
BD O3: ook prima binding heb ik me laten vertellen; vrij actief ook en voor mij is een touroptie echt een hele vette plus!

Activiteit is een mes dat aan twee kanten snijdt, IMHO. Enerzijds maakt het gemakkelijker om voldoende druk op je achterste ski te krijgen. Anderzijds verdoezelt het een matige techniek. Dat KAN je later of in lastige situaties opbreken. Eerlijk gezegd ben ik van de neutrale bindingen af en kan ik die actievere bindingen wel appreciëren. Ik merk wel dat ik, zeker met de NTN even moest wennen. Daarnaast moet ik oppassen niet te lui te worden in mn techniek...
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline Emmer

• Regulars
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2011 om 06:40:05 am »
Leerzaam inderdaad. Dank voor de info, iedereen.
Om te leren Telemarken, en daarbij een goede techniek aan te leren, is het verstandiger om een minder actieve binding te nemen, als ik het goed begrijp? En een actieve binding, is dat een binding die heel stijf is rond het scharnierpunt waardoor het minder afgestraft wordt als je niet goed of niet genoeg druk zet op je achtervoet?

Offline the snow-plough

• Regulars
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2011 om 08:54:45 am »
@ mikey: hartelijk bedankt voor jouw afweging tussen de twee bindingen, dan moet ik maar op zoek naar een setje NTN's die zijn bij telemark-pyrenees in de aanbieding, maar dan alleen de small. Heb ik al over gemaild met die jongens en bevestigde dat. De Linken kan ik nog kopen via hun site bij een webwinkel in Noorwegen (ik ga er dan maar van uit dat ze niet failliet zijn). Als iemand nog een Large NTN binding weet te vinden op het web (of elders) voor weinig, zou ik het erg op prijs stellen als ik dit te horen krijg. De prijzen die ik nu vind liggen rond de 275 euro. Daarna ga ik dan ook maar nieuwe schoenen aanschaffen, iemand goede ideetjes?
I live for this shit.

Offline telemikey

• Regulars
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2011 om 09:09:49 am »
Leerzaam inderdaad. Dank voor de info, iedereen.
Om te leren Telemarken, en daarbij een goede techniek aan te leren, is het verstandiger om een minder actieve binding te nemen, als ik het goed begrijp? En een actieve binding, is dat een binding die heel stijf is rond het scharnierpunt waardoor het minder afgestraft wordt als je niet goed of niet genoeg druk zet op je achtervoet?

Klopt en klopt. Maar ik lees nu in je post dat een minder actieve binding dus 'beter' is om telemarken mee te leren... Dat is nog de vraag. Misschien vanuit technisch oogpunt wel maar of een minder actieve binding ook de meeste lol geeft tijdens het leerproces?

Even gechargeerd: het is, volgens mij, een beetje als poedersneeuw skien: voor goede techniek kun je het beste aan de slag op dunne, ongetailleerde tandenstokers en je ski schoenen open/ los. Wil je snel lol hebben dan pak je brede bakken en een stijve schoen. Een minder actieve binding + leren schoen geeft hetzelfde effect als de tandenstokers: kun je daarmee overweg dan zit het wel snor met de techniek en kun je met hoogwaardiger/ actiever materiaal onder alle omstandigheden helemaal prima uit de voeten. (Edit: het verschil actieve bingen vs minder actief is minder groot dan dmv het alpiene vergelijk zojuist geschetst)

Maargoed, of dit nou de meest plezierige weg is? En of het de snelste weg is? De trend is overigens actievere, stijvere bindingen en schoenen waarmee telemarken voor een groter publiek toegankelijk wordt.

Daarnaast ligt het nog wel iets genuanceerder want: een minder actieve binding geeft ook een vrijer gevoel en dat is waar het veel telemarkers om te doen is.

Dus:
Actief:
- stijlere leercurve
- (& hierdoor mogelijk minder niveau vereist om lekker te raggen)
- minder vrij gevoel

Minder actief:
- vlakkere leercurve (maar mogelijk hoogwaardiger resultaat)
- hogere belevingswaarde

Ik ben benieuwd hoe de andere telemarkers hier tegenaan kijken. Sta ik alleen in deze opvatting?
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2011 om 09:12:31 am door telemikey »
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline telemikey

• Regulars
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2011 om 09:11:04 am »
@ mikey: hartelijk bedankt voor jouw afweging tussen de twee bindingen, dan moet ik maar op zoek naar een setje NTN's die zijn bij telemark-pyrenees in de aanbieding, maar dan alleen de small. Heb ik al over gemaild met die jongens en bevestigde dat. De Linken kan ik nog kopen via hun site bij een webwinkel in Noorwegen (ik ga er dan maar van uit dat ze niet failliet zijn). Als iemand nog een Large NTN binding weet te vinden op het web (of elders) voor weinig, zou ik het erg op prijs stellen als ik dit te horen krijg. De prijzen die ik nu vind liggen rond de 275 euro. Daarna ga ik dan ook maar nieuwe schoenen aanschaffen, iemand goede ideetjes?

Was je nog op zoek naar Linkens ook? Zoals gezegd ik heb er een dotje liggen en wil er voor weinig wel vanaf...
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline Faberge

• info@ski-junkie.nl
  • Regulars
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2011 om 09:13:58 am »
Helaas afgelopen week net een telemark setje misgelopen op marktplaats.. Wil naast 'normaal' freeriden ook gaan telemarken en ben dus op zoek naar schoenen en bindingen, liefst voor weinig natuurlijk, maar moet wel beetje kwaliteit zijn natuurlijk.. Iemand tips?
www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins

Offline telemikey

• Regulars
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2011 om 19:36:47 pm »
Wat zoek je? Wil je eerst wat uitproberen op 2e hands spul of wil je gelijk 'full blown' nieuw spul kopen?

Mocht je eerst 2e hands kijken: wat voor maat heb je?

Ik heb nog een paar Scarpa T1's liggen met G3 Targa Ascents of Linkens. Ook nog een paar 9.22's en Big Daddies in de schuur liggen die weg kunnen...
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline Emmer

• Regulars
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2011 om 20:13:37 pm »
Wat voor maat heb jij, Mikey? Als ik zo vrij mag zijn? Ik heb hier namelijk nog een paar BD Kilowatts staan die wachten op Telemark bindingen. ::)

Offline Faberge

• info@ski-junkie.nl
  • Regulars
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2011 om 20:27:18 pm »
Oei.. PM gestuurd maar blijkbaar meer vraag  :-\
www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins

Offline telemikey

• Regulars
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2011 om 21:37:28 pm »
Wat voor maat heb jij, Mikey? Als ik zo vrij mag zijn? Ik heb hier namelijk nog een paar BD Kilowatts staan die wachten op Telemark bindingen. ::)

Volgens mij is "maat" voor de Targa's geen issue. Maargoed, ter indicatie: ik heb maar 41/42 ('small' voor de NTN's).

Ik heb twee paar Ascents liggen waarvan ik iig 1 paar kwijt wil. Als ik iemand met de T1's blij kan maken, dan heb ik zelf ook niets meer aan de Ascents en kan paar #2 ook in de verkoop (die zitten nu nog op een chill paar (tour) twintips die ik misschien voor een langere huttentocht oid zou kunnen gebruiken).

Laten we hier een verkoop threadje voor in elkaar klussen om interesse te peilen...
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline chilo

• Regulars
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2011 om 10:04:48 am »
Ik rijd met Bomber Bishop's op m'n scottybobs. Gaan als een trein, maar je kunt er zoveel aan verstellen (actief/passief) dat ik er nog niet uit ben wat nou echt ideaal is.  :-\
I rock Armada

Offline EmileHendrix

• Regulars
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2011 om 22:16:58 pm »
Hoi Chilo,

Zou je eens uit de doeken kunnen doen hoe je aan die bomber bishop's komt?
Ik ben al meer dan acht jaar op zoek omdat ze bij de makers altijd uitverkocht zijn en ook geen enkele handelaar op 't continent er aan lijkt te kunnen komen.

B.v.d.

Emile
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
en:
"dan hebben we ook iets te zien"

Offline Anton

• Regulars
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2011 om 20:17:39 pm »
Ik rijd met Bomber Bishop's op m'n scottybobs. Gaan als een trein, maar je kunt er zoveel aan verstellen (actief/passief) dat ik er nog niet uit ben wat nou echt ideaal is.  :-\

Ik kende deze binding niet; dus net even rondgekeken. Maar dat ziet er echt heel erg mooi uit! Weet iemand toevallig ook waarom deze bindingen niet meer gemaakt worden?

Offline chilo

• Regulars
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2011 om 10:48:16 am »
Ik kocht ze jaren geleden samen met m'n Scottybob's. Was echt een droomproject, toen. Stelletje bierdrinkende gasten waarmee ik uren heb gemaild en gebeld om een van de eerste paar ski's richting Europa te krijgen.

Volgens mij kan je via http://www.bombertele.com/ nog wel een complete binding bestellen, als je alle onderdelen bij elkaar verzamelt. ;D

Ze zijn echt supervet, dus echt iets voor mij.....Nu nog vet leren skiën. 8)
I rock Armada

Offline Teledaddy

• Regulars
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 11 december 2011 om 21:55:23 pm »

Ik kende deze binding niet; dus net even rondgekeken. Maar dat ziet er echt heel erg mooi uit! Weet iemand toevallig ook waarom deze bindingen niet meer gemaakt worden?

De prijs zal er wel aan bijgedragen hebben dat hij minder populair was.

Offline EmileHendrix

• Regulars
  • *
Re: telemark binding
« Reactie #20 Gepost op: 11 december 2011 om 22:04:05 pm »
Prijs was inderdaad geen pluspunt van deze binding maar daar staat dan wel een noemenswaarig pluspunt tegenover:

http://www.bombertele.com/images/Bomber.avi
De zogenaamde international factor of awesomeness :)

Had ik maar geluisterd, witte lijnen zijn ECHT verslavend...  ;)
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
en:
"dan hebben we ook iets te zien"

Offline Teledaddy

• Regulars
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2012 om 10:16:22 am »
Vandaag is de nieuwe NTN Freedom gelanceerd, http://www.rottefella.no/Updates/Rottefella-Freedom/ de tour variant van de normale NTN binding. De binding komt beschikbaar voor winter 12/13. Wij gaan proberen een testexemplaar te bemachtigen,. U hoort van ons. ;-)

Offline Teledaddy

• Regulars
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2012 om 10:37:13 am »
Wat is de NTN ervaring binnen WePowder in de poeder?
Een algemene klacht is dat door de druk die je op de bergski kan geven deze
erg makelijk de diepe sneeuw in duikt waardoor je gelanceerd wordt.

Ik hoor het graag van jullie!

Offline Teleaddict

• Regulars
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2012 om 11:19:21 am »
Wat is de NTN ervaring binnen WePowder in de poeder?
Een algemene klacht is dat door de druk die je op de bergski kan geven deze
erg makelijk de diepe sneeuw in duikt waardoor je gelanceerd wordt.

Ik hoor het graag van jullie!

klinkt niet herkenbaar. zal er eens op letten. wel afgelopen keer aardig wat last gehad van snow-buildup tussen witte plaat en alu base.... erg irritant. sneeuw was wel vochtiger dan de keren dat ik vorig jaar onderweg was.

Offline Teleaddict

• Regulars
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2012 om 13:05:53 pm »
Vandaag is de nieuwe NTN Freedom gelanceerd, http://www.rottefella.no/Updates/Rottefella-Freedom/ de tour variant van de normale NTN binding. De binding komt beschikbaar voor winter 12/13. Wij gaan proberen een testexemplaar te bemachtigen,. U hoort van ons. ;-)

heb het nu ff op de rottefella site bekeken: interesting!!! I like, I WANT  ::) ::) vooral het lagere gewicht spreekt me aan en ik zie hier ook niet zo gemakkelijk sneeuw vast plakken tussen witte plaat en onderstel.
beetje suf alleen dat de mensen die in het videotje omhoog lopen (deels) op R8's lopen en niet op de Freedom....
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2012 om 13:08:28 pm door Teleaddict »

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines