Voor de mensen onder ons met de kapotte binding ik heb een vraag. Welke telemark binding?
Sinds deze winter ben ik begonnen met telemarken dit is mij goed bevallen en ben nu bezig een nieuw telemarksetje samen te stellen. De skis heb ik, de binding weet ik niet goed wat ik moet kopen. De rottefalla NTN en de Linken bindingen lijken mij wel wat. Dit komt doordat je er makkelijk in kan stappen en naar mijn idee dit redelijk stijve bindingen zijn (wat voor mij geen kwaad kan, ik ski redelijk agressief). Kan iemand mij vertellen wat hij van de Linken en de Rottefella NTN vindt het liefste deze met elkaar vergelijken. Of moet ik juist een heel andere binding nemen?
Alvast bedankt
Yes: ik heb ondertussen beide bindingen meerdere jaren geskied. De overeenkomst tussen beide bindingen is de step-in functie. En daar houdt het dan ook wel zo'n beetje op...
De Linken is een oude, stijve, no- nonsense zeer neutrale/ passieve binding. Het was de binding waar ik op overgestapt ben vanaf mn 1e Chili's... Dat was toen een grote stap voorwaarts. Een lekker stijve binding die naast stijf zijn verder niets voor je doet. Zoals ik al zei: niet actief en verder geen touropties (ik heb er overigens wel een 3 (of 4, ik weet het niet meer) daagse hutten tocht mee gedaan: skischoenen open zetten en lopen maar; maar ideaal is dat verre van... Toen ik erop overstapt waren skis van 80mm dikke bakken maar heb er tot 115mm skis mee gereden (Atomic Big Daddy). Daar moet je dan wel voor werken. Met andere woorden: goede ski techniek nodig en als je ermee wilt touren zijn er betere opties. Daarnaast moet je je ski nog wel even aan je schoen vastmaken met een leash want stoppers heeft ie niet. Dus helemaal af van dat geklooi met je skis aantrekken ben je met Linkens nog niet. Nu is ie overigens volgens mij niet meer te verkrijgen (Linken is failliet dacht ik???) via de officiele kanalen. Ik heb er nog wel een bergje, inclusief back up materiaal liggen: kun je voor een mooi prijsje overnemen als je interesse hebt.
De NTN is wdb een heel ander verhaal: een moderne, actieve binding met tour optie. Ik ben hier een jaar of twee geleden op gaan skien en kwam toen van G3 Ascents (ook geen verkeerde binding overigens). Die G3's had ik aangeschaft omdat ik toch wel erg graag een tour optie wilde hebben. Dat bleken vrij actieve bindingen te zijn wat in het begin even wennen is maar daarna echt super relaxt. Nou de NTN's zijn zo mogelijk nog actiever! Hierdoor pleiten ze voor een wat minder 'diepe' techniek. Maar dan kun je er ook echt mee 'railen'. De binding brengt je stuurinput zeer direct over naar de ski wat wmb ook zeer prettig is. En daarnaast heeft de biding stoppers dus je bent af van het geklooi met leashes! Echter ben je op zoek naar een 'old school' tele-feeling dan vind ik de NTN's te actief en te high-tech. De tour optie op de NTN's is vrij goed (heb zonder problemen dagtourtjes gemaakt en zou zo weer die huttentocht doen op de NTN's) maar door het ontwerp en alle toeters en bellen wordt het geheel wel een stuk zwaarder dan andere opties (G3 of de
AXL bijv). Ga je hardcore tele-touren dan zijn er dan dus ook betere opties. Ski technisch vind ik de NTN beter dan de Linken vanwege zn actieviteit (ben ik een luie telemarker geworden???). Je kunt er in principe alles mee al is een hele diepe techniek niet nodig en/ of ideaal. Ik zit nu iig op de NTN bandwagon en kom er voorlopig niet vanaf

Een laatste overweging: ALS je overstapt op NTN heb je natuurlijk ook NTN schoenen nodig en zit je 'vast' aan deze (tele)binding. Niet per se erg maar met duckbills heb je wel meer binding opties. Overigens kun je wel NTN schoenen met dynafit inserts kopen en kun je dus met deze schoenen ook 'gewoon' skien of ze gebruiken om licht gewicht te touren...
Conclusies
Linken:
- passief
- stijf
- old school
- geen tour optie
- leashes nodig
- relatief zwaar voor een binding die 'alleen' je schoen vastmaakt aan je schoen
- niet meer verkrijgbaar
NTN:
- actief
- direct
- high tech
- stoppers
- zwaar
- tour-optie
- schoenen niet compatibel met andere tele bindingen (somminge schoenen wel met dynafit inserts)
Volgens mij was het dat zo wel.. mocht ik nog iets bedenken dan pas ik het hier wel aan...