Het heeft even geduurd maar eindelijk heb ik voor het eerst mijn zelfgebouwde skis grondig kunnen testen. Gezien het feit dat ik nog op school zit kan ik niet even een poeder-alertje meepakken om mijn creatie te testen. Gelukkig had ik geen te kort aan poederalerts tijdens mijn verblijf in de Alpen. Zoals bekend heeft het de laatste twee weken bijna constant gedumpt en ik zat er midden in met mijn skis. Perfecte omstandigheden om ze te testen dus!
Om te kunnen testen moest ik wel eerst wat wax op mijn planken doen. Iets wat ik nog nooit gedaan heb maar dankzij mijn fanatiek langlaufende tante was dit geen probleem. Nu de wax er op zat kon ik dan eindelijk mijn planken gaan testen. Er was net weer ruim een meter vers gevallen en ik had er zin. Helaas waren er maar weinig liften in de Kloster-Davos regio geopend in verband met het hoge lawine gevaar en de harde wind. Gelukkig was de gondel vanuit Klosters naar de Gotschna tot halverwege open. Het werd daarom dus tree runs en nog eens tree runs. Niet helemaal waar ik de skis voor ontworpen had maar wel heel erg dikke poeder. Eigenlijk was het niet geheel ideaal om de skis in deze omstandigheden te testen. Nu zal je denken dat ik gek ben gezien de hoeveelheid sneeuw, maar dat is het hem nou juist. Ik heb in de 15 jaar dat ik ski nog nooit in zulke diepe poeder geskied. Hierdoor kan ik dus niet de ski vergelijken met andere ervaringen, maar of een ski goed of slecht is merk ik ook wel in meters diepe poeder…….
De bindingen nog even extra aandraaien en dan eindelijk de eerste bochten met mijn zelfbouw planken! Mijn eerste gedachten: ‘Wat een enorme hoeveelheid float!’ Nog niet eerder had ik met gerockerde skis in de poeder geknald maar sinds die eerste bochten wil ik nooit meer anders. Zo soepel en toch weer solide, bocht na bocht. Mijn doel met deze ski was om een ski te hebben die float in de poeder heeft maar ook een korte radius voor op de piste. Op papier zou dit ontwerpen daar aan moeten voldoen maar in praktijk moest dit nog blijken. De bomen waren een perfecte plek om de maneuvreerbaarheid te testen. De skis presteerde prima bij het draaien tussen de bomen. Alleen de lengte was soms lastig omdat ik daardoor gewoon soms niet door de bomen pasten.

Na een paar succesvolle dagen poeder op mijn latten had ik dus danig vertrouwen n ze op gebouwd dat ik erop skiede alsof het gewoon productie skis waren. Op mijn laatste dag skiën ben ik naar de Jakobshorn in Davos gegaan. Na een hele dag skiën gingen we nog een keer naar boven voor de laatste run. Mensen die misschien bekend zijn met de Jakobshorn kennen wel d kleine stoeltjes lift die vanuit Davos omhoog gaat. Deze lift is speciaal aangepast voor kinderen en daardoor vrij laag. Tijdens het instappen was ik bezig met mijn rugzak en lette niet al te veel op. Bij het vertrek uit het lift station bleef toen ineens de punt van mijn linker ski achter een hoop sneeuw hangen. Gelukkig kon ik na een meter of 5 mijn been weer op halen en viel de pijn wel mee. Boven aangekomen zag ik dat het fineer van de ski die was blijven haken een beetje kapot was. Toch voor de zekerheid even god bekeken maar het leek alleen de topsheet te zijn. Alles leek goed dus maar begonnen aan de laatste run van de vakantie. Na een lekker poeder veld nam ik een drop van een meter of 2 en lande goed. Net na de landing was een klein randje waar ik even oer heen moest. Dit deed ik maar toen viel ik ineens vrij hard. Vrijwel meteen wist ik wat het was, de ski was gebroken. Bij het raken van het randje was mijn tip van de ski die in de lift was blijven hangen afgebroken. Balen! Precies op het stuk waar het abs plastic bij de kern komt was hij afgebroken. Gelukkig was het niet volledig afgebroken en kon nog wel beneden komen.
Na een succesvolle twee weken testen was het een beetje jammer dat de ski het begaf. Toch heb ik hem wel grondig getest en weet ik wat ik volgende keer beter of anders ga doen. Vandaag ben ik terug gekomen en ik kan nu al niet meer wachten tot de volgende vakantie om weer poeder te rijden. Hopelijk heb ik tegen die tijd een nieuw paar om te testen.
Als de vlokken nou maar blijven komen!