Auteur Topic: Skis Bouwen  (gelezen 6245 keer)

Offline Easy

• Regulars
  • *
Re:Skis Bouwen
« Reactie #50 Gepost op: 30 september 2011 om 12:00:51 pm »
Maargoed, combo carbon aramide.. http://www.polyservice.nl/Koolstof-Aramideweefsel-p-16392.html zou het van nut zijn voor het lamineren van skis/snowboard?

Wordt al gebruikt in bepaalde snowboards (ski's weet ik niet zeker). Ik denk dat er vooral marketing waarde inzit en schat de functionele toegevoegde waarde in als beperkt. In een park ski kan aramide misschien de duurzaamheid verhogen.

Offline Mickey de Haas

• www.haazski.blogspot.com
  • Regulars
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 30 september 2011 om 22:22:10 pm »
Citaat
Mooi is subjectief (ik vind het niet lelijk). Aansluiting is simpel, aluminium voorbuigen en met tape aan het belag (met staalkanten) bevestigen. (voor de duidelijkheid: tape aan de onderkant plaatsen) Dan zal het niet snel schuiven tijdens het persen en krijg je een perfect resultaat.

Die 12m meter is wel een erg korte radius, ik neem aan dat die niet uit de lucht is komen vallen ... ?

Maar bedoel je nou dat er helemaal geen base in de tip/tail zit? Of dat er wel base zit maar daarop als spacer aluminium? De radius heb ik gemaakt omdat ik een ski wilde maken die goed in de poeder kan, maar waar je ook nog lekker mee over gladde pistes kan scheuren. `dit ontwerp heb ik ongeveer een jaar geleden gemaakt zonder iets te weten over het Salomon BBR project. Als ik nu kijk naar mijn ontwerp en de BBR zie ik wel wat vergelijkingen. De BBR wordt met het zelfde concept gepromoot als ik in gedachten had bij deze skis. Rocker voor de float en radius voor het snijden in het ijs.

Citaat
Heb je hier een programma voor geschreven, of hoe heb je dit getekend met deze waarden?

Was ik maar zo goed met computers. Nee ik heb SnoCad gebruikt van www.grafsnowboards.com. Heel erg handig voor het ontwerpen en het laat je ook nog zo mooi tabelletjes exporteren en gratis!!! Maar wat vind je van het ontwerp?
One step at a time

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 01 oktober 2011 om 00:12:17 am »
Weet iemand trouwens misschien waar ik binding mounting templates van Marker kan vinden. Zo'n ding waar de mount gaten opstaan. Om precies te zijn de Marker Squire. thanks
One step at a time

Offline RobinN

• Regulars
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 01 oktober 2011 om 00:34:30 am »
Jongens van Marker zelf ff mailen? Lijkt me dat ze je hiermee wel willen helpen aangezien ze dan weer meer bindingen gaan verkopen.

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 01 oktober 2011 om 18:50:20 pm »
Ik heb via Teton Gravity een template van de Marker Jester gevonden. Heb hem ff uitgeprint en hij klopt precies met mijn squire's. Kan het zijn dat deze het zelfde zijn?
One step at a time

Offline Easy

• Regulars
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 02 oktober 2011 om 16:21:06 pm »
Maar bedoel je nou dat er helemaal geen base in de tip/tail zit?

Inderdaad! Je stopt ergens de staalkant en base en sluit het aluminium daar op aan. Het aluminium vormt dan de onderkant (het glijvlak) van de tip en tail; omdat dit op harde ondergrond de sneeuw toch niet raakt merk je daar niets van.

Ik heb via Teton Gravity een template van de Marker Jester gevonden. Heb hem ff uitgeprint en hij klopt precies met mijn squire's. Kan het zijn dat deze het zelfde zijn?

Lijkt mij zeer waarschijnlijk.

Offline TijmenDal

• Regulars
  • *
  • Live to ski
« Reactie #56 Gepost op: 03 oktober 2011 om 13:16:04 pm »

Waarschijnlijk wel, er toch gewoon een paar 'standaard' mounting points. Die zullen bij de hele Royal Family van Marker wel overeenkomen (niet Schizo- en toerbindingen dan)

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 04 november 2011 om 14:03:29 pm »
Na een tijdje niks doen ga ik weer verder met de skis. Ik heb alles klaar voor het nieuwe model, ik moet alleen nog de Bamboe kern van BMB op dikte maken. Dit ben ik van plan om vanmiddag te doen en als alles goed gaat hopelijk dit weekend een ski persen.

Mijn Lay-Up heb ik zo bedacht (boven naar onder):
-Fineer topsheet
-Carbon stringers
-Bi-diogonaal glasvezel alleen binding gedeelte
-Bi-diogonaal glasvezel
-Full bamboe base
-Quadriaxial glasvezel
-VDS demp rubber
-P-Tex 4001 base

Hopelijk gaat alles lukken. Alles was niet gelukt zonder de geweldige hulp van BMB en de hulp van Ivar voor het mee nemen van het bamboe! Heel erg bedankt nogmaals!

Hier nog een filmpje van de laatste bouw. De persoon in de geruite broek is mijn mede bouwer Luuk. Ik sta rechts. :)

[vimeo]30189871[/vimeo]
Hopelijk gaat alles zo lukken.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2011 om 14:05:02 pm door Mickey de Haas »
One step at a time

Offline cassaaa

• Regulars
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 04 november 2011 om 14:53:37 pm »
Leg je nou 2 lagen glasvezel onder de kern?
En wat voor een blokje leg je nou op de tip?

ben benieuwd...

Offline coen

• Regulars
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 04 november 2011 om 15:07:18 pm »
Een hele dikke respect jouw kant op! Awesome ;D

Ik wou dat ik zo handig was! Wat smeer je nou eigenlijk steeds tussen die lagen, iets van lijm ofzo? En hoe pers je zoiets eigenlijk en krijg je buigingen voor de tip of rocker ofzo erin?

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 04 november 2011 om 20:36:59 pm »
Is niet helemaal goed gegaan >:( >:(
Er is wat misgegaan met de rails waar de frees op lag. De kern is in de tip veel te dun geworden, zelf helemaal weg op een paar plekken. Oplossing: de tip wordt van ABS. Heb nog precies genoeg voor 1 paar skis dus het zal wel moeten. De tail blijft hout omdat deze wel god gelukt is. Morgen maar weer verder. Ik zal dan weer een update doen.

@cassaaa: Er komt een extra laag in het binding gebied boven de kern.

@coen: Thanks! Ik gebruik epoxy hars om alles samen te lijmen. Dit filmpje is niet helemaal compleet maar er komt nog een boven mal op die alles in de onder mal drukt en tegelijker tijd alles op elkaar perst. Voor meer uitleg check: www.skibuilders.com/howto

cheers
« Laatst bewerkt op: 04 november 2011 om 20:39:51 pm door Mickey de Haas »
One step at a time

Offline Steven

• Regulars
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 04 november 2011 om 22:20:55 pm »
Damn, dat zijn de ellende scenario's van de zelfbouwer: Er gaat iets mis en je materiaal is op. Ik ken de stress....

Let op dat je wel je dikte houdt in de kern, dit bepaalt één op één de stijfheid.

Stijfheid gaat met derde macht van de dikte:

2 mm ipv 3 mm is een factor 3,3 slapper. Twee keer zo dun is acht keer zo slap! Vooral in de tip scheelt een mm dikte dus een heleboel! Desnoods opvullen met restjes belag. Hecht veel beter dan ABS. Even met een blauwe vlam van de gasbrander erover (heel verhaal, maar dat zet de molecuulstructuur van het materiaal open, zodat het hecht met epoxy)

Kom een keer langs bij ons, voor je volgende ski, dan schaven we je kern gewoon op onze mal. Die is helemaal instelbaar, dus je kan je eigen stijfheidsprofiel gebruiken.

Succes morgen, stay cool!!
Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl

Offline Karst

• Regulars
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 05 november 2011 om 15:12:48 pm »
@mickey, succes met de stress.

Core profile lijkt mij wel een van de lastigste stappen.
Zijn er ook anderse methodes?

(ik ga ook wat plankjes bouwen..., zit in planning en disign fase)

Offline Karst

• Regulars
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 05 november 2011 om 15:14:10 pm »
Welk programma gebruik je om je afmetingen te 'tekenen'?

Offline Easy

• Regulars
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 05 november 2011 om 18:52:19 pm »
Welk programma gebruik je om je afmetingen te 'tekenen'?

Antwoord:
... ik heb SnoCad gebruikt van www.grafsnowboards.com. Heel erg handig voor het ontwerpen en het laat je ook nog zo mooi tabelletjes exporteren en gratis!!!

PS: In principe werkt ieder CAD-programma, maar tenzij je ermee bekend bent zal de leerfase voor algemene CAD-software langer zijn. SnoCad is een relatief eenvoudig programma en alleen geschikt voor ski en snowboard design.  ;)

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #65 Gepost op: 05 november 2011 om 20:01:16 pm »
Easy neemt me de woorden uit de mond  :D

@Steven: Het is zeker naar als dit soort dingen gebueren. :-\ Maar van fouten leer je ;D Omdat ik een beetje klaar ben met krachtige machines ben ik vandaag maar verder gegaan op een wat handmatige manier. Ik heb met een handschaaf al een heel stuk goed kunnen krijgen. Dus ik ga maar me de hand alles schaven. Grote klus maar met een elektrische schaaf vindt ik het zo on precies gaan.

Ik houdt de ski 15cm naar achter op 14mm en 10cm naar voren. Gezien vanaf het middelpunt. Dan laat ik hem aflopen tot vlak voor de tip en tail tot 3mm. Ik denk dat dit wel goed is. De tip maak ik denk ik wel van ABS. Ik ga namelijk niet het hout laten en het opvullen maar gewoon afzagen en de gehele tip van ABS maken. Dit is prima gegaan bij mijn laatste paar. Het is niet ideaal maar ik denk wel en prima oplossing.

Voor het volgende paar kom ik heel graag langs bij jullie. De kwaliteit van de kern is de kwaliteit van de ski dus het is het zeker waard om een keer een tripje naar jullie te maken.

thanks voor de input!

cheers

One step at a time

Offline Steven

• Regulars
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 05 november 2011 om 21:35:43 pm »
14 mm wordt wel stijf!
Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 09 november 2011 om 23:35:22 pm »
Hij zit er in!! Morgen zal ik wat meer details posten. Cheers
One step at a time

Offline powderskifun

• Regulars
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 10 november 2011 om 12:30:02 pm »
Ben benieuwd! Keep us updated! :D
Eat, Sleep, Ride, Repeat| www.snowblog.nl

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 10 november 2011 om 13:03:22 pm »
De eerste is net uit de pers. Hij is erg goed gelukt! Op wat hele kleine lucht belletjes onder het fineer na is hij goed. Voelt nog wel een beetje slap in de tip en tail. Maar dat kan verdwijnen als hij volledig is uitgehard.(7dagen) Ik ga hem zo it zagen. I'll keep you updated.

Mickey
One step at a time

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 10 november 2011 om 17:44:05 pm »
Hij is eruit en ik heb hem al een beetje grof uitgezaagd. De ski is redelijk goed geworden. Qua bouw en afwerking is hij al weer veel eter dan mijn vorige. Alleen de dikte van kern is en beetje hoog. Ik had natuurlijk naar Steven moeten luisteren dat 14mm te dik was. Toch is het niet rampzalig. De ski is een beetje zwaar hierdoor maar het is nog wel te doen. De volgende keer maar eens bij BMB mijn kernen laten doen ;D

Hier alvast een paar slechte pica's van mn mobiel. Is nog wel de ruwe cut.

Morgen maar de ski helemaal af maken en dan zaterdag of zondag de ander maken.
One step at a time

Offline powderskifun

• Regulars
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 10 november 2011 om 23:46:10 pm »
Heel vet! ;D
Eat, Sleep, Ride, Repeat| www.snowblog.nl

Offline JaapvR

• Regulars
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 11 november 2011 om 11:28:21 am »
Toffe shape, mooi donker hout, lekker bezig!

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #73 Gepost op: 11 november 2011 om 16:41:06 pm »
Nummer twee zit er in!
One step at a time

Offline Mickey de Haas

• Regulars
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 11 november 2011 om 23:27:53 pm »
Hier klein filmpje van de lay-up van vanmiddag.
[vimeo]31977878[/vimeo]
« Laatst bewerkt op: 11 november 2011 om 23:30:34 pm door Mickey de Haas »
One step at a time

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines