Ik heb wel eens een board gesplit, en dat is inderdaad goed te doen.
Staalkanten inzetten is niet nodig, wel zijn er een paar dingen waar je op moet/kunt letten. Ik had een Canyon gesplit die veel te breed was voor de vellen die destijds op de markt verkrijgbaar waren, wat dus wel veel negatieve invloed op de grip heeft bij het skinnen.
Daarnaast moet je van te voren zeker zijn welke stance je rijden wil want met de DIY kit kun je niet meer varieren. Ook is niet elke boardkern geschikt om doorgezaagd te worden.
Als je al een board met bindingen hebt, heb je inderdaad alleen vellen en de DIY-Kit nodig
Daarnaast zijn harseischen ook erg handig om bij te hebben, kosten geloof ik ook iets van 70€
Over de binding-discussie:
Ik ben vorig jaar overgestapt van Voile-plates met Missions naar Sparks en dat is echt een wereld van verschil. Sowieso scheelde het iets van 450 gram per voet. Daarnaast heb je door de direktere verbinding met je board veel meer zijdelingse grip bij het skinnen. En wat een erg groot pluspunt is de mogelijkheid om de crampons on-the-fly te monteren. Met Voile-harscheisen wachte ik eigenlijk altijd te lang met monteren omdat het zo veel gedoe is, nu kan ik ze af- en onderdoen wanneer het nodig is.
Over mojo met cap: mojo rocks

Off-topic: toffe site!