Auteur Topic: Het splitboarding topic  (gelezen 2559 keer)

Offline MajorTOM

Re: Het splitboarding topic
« Reactie #25 Gepost op: 23 december 2011 om 23:49:53 pm »
Ik heb wel eens een board gesplit, en dat is inderdaad goed te doen.
Staalkanten inzetten is niet nodig, wel zijn er een paar dingen waar je op moet/kunt letten. Ik had  een Canyon gesplit die veel te breed was voor de vellen die destijds op de markt verkrijgbaar waren, wat dus wel veel negatieve invloed op de grip heeft bij het skinnen.
Daarnaast moet je van te voren zeker zijn welke stance je rijden wil want met de DIY kit kun je niet meer varieren. Ook is niet elke boardkern geschikt om doorgezaagd te worden.

Als je al een board met bindingen hebt, heb je inderdaad alleen vellen en de DIY-Kit nodig
Daarnaast zijn harseischen ook erg handig om bij te hebben, kosten geloof ik ook iets van 70€

Over de binding-discussie:
Ik ben vorig jaar overgestapt van Voile-plates met Missions naar Sparks en dat is echt een wereld van verschil. Sowieso scheelde het iets van 450 gram per voet. Daarnaast heb je door de direktere verbinding met je board veel meer zijdelingse grip bij het skinnen. En wat een erg groot pluspunt is de mogelijkheid om de crampons on-the-fly te monteren. Met Voile-harscheisen wachte ik eigenlijk altijd te lang met monteren omdat het zo veel gedoe is, nu kan ik ze af- en onderdoen wanneer het nodig is.

Over mojo met cap: mojo rocks  8)

Off-topic: toffe site!

Offline ieism

• Regulars
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 24 december 2011 om 21:00:46 pm »
Vooropgesteld dat ik nog nooit op een splitboard gestaan heb, en er dus eigenlijk geen verstand van heb toch het volgende:

Ik heb er een paar uurtjes op internet naar zitten kijken, board splitten enzo is niet echt het probleem. Maar eerlijk gezegd lijken de oplossingen met sliderpucks zoals voile me niet echt ideaal.

Wat Burton met EST probeert, de verbinding tussen board en binding zo ver mogelijk naar buiten verplaatsen, lijkt logischer. Dus waarom niet een binding met een rail aan de buitenkant van de binding?

Dan kan je de binding gewoon plat op je board krijgen zonder verhoging.

Mijn plan is nu om een setje bindingen van Marktplaats te halen met alu base, en deze aan te passen. Ik denk dat ik voor minder dan €150 inclusief bindingen dan een betere oplossing moet kunnen bedenken dan voile rails.

Karakoram clips voor $50? Als je een opbouwsluiting van een flightcase aanpast, heb je voor €5,- hetzelfde.

Offline nebukadnezzar

• Regulars
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2011 om 12:57:29 pm »
Ik kwam dit nog tegen op de interwebs in de never ending quest naar meer wijsheid:
http://biwakscharte.de/Skitouring-Wintersports/Splitboard/Splitboards/Splitboard-Test-Weekend::3172.html?language=de

Een splitboard testweekend in Hintertux, enkel 3 tot 5 februari nog wat vrij...
Is dat een idee voor ons splitboard n00bs???!?!  ;)

Offline meteo morris

• Moderators
  • Regulars
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2011 om 13:21:23 pm »
Ik hoorde dat Erwin Heeres bezig is een testweek/weekend te organiseren. Als er meer bekend is zullen we het hier ff posten.

Offline ieism

• Regulars
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 29 december 2011 om 13:49:10 pm »
Omdat de verveling in de kerstvakantie toegeslagen is ben ik maar aan het zagen gegaan....  :)

Ik heb er een apart topic voor gemaakt, dan kunnen we het hier gewoon over het splitboarden zelf hebben.

http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,3369.0.html
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011 om 20:24:58 pm door ieism »

Offline koen_djfistel

• Regulars
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 03 januari 2012 om 13:42:31 pm »
leveren ze een splitkit zonder vellen  :o
waar en welke kan ik het beste bestellen ? En hoe weet je dan dat ze lang en (vooral) breed genoeg zijn?
sbs roelz

Offline marc belg

• Regulars
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 03 januari 2012 om 15:08:28 pm »
waar en welke kan ik het beste bestellen ? En hoe weet je dan dat ze lang en (vooral) breed genoeg zijn?

hey K,
Kekt is ba splitboards europe;die levere vellen van verschillende merken zoals voilé en "gekko".die laatste zouden zonder "kol" zijn.
worden geleverd met een meske zoda ge de lengte en de breedte zelf kunt bepalen.(wel ni echt goeiekoop!)
Volgens voilé zouden de vellen trouwens ni helemaal tot de achterkant van uw board mogen komen,maar waarom ni?
Kspring binnekort wel is binnen mé mijne MOJO!

grtz,
da brodda
ride free,but be aware for the white dragon!

Offline poedersletje

• Regulars
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 03 januari 2012 om 15:43:28 pm »
je vellen hoeven in principe alleen onder je board te zitten op het stuk dat de grond raakt, dus daarom hoeven ze niet in je tail door te lopen. Veel mensen gebruiken vellen zonder methode om 'm aan de tail van je board(helft) te clippen. Dus gewoon plat zeg maar en hopen dan dat ie blijft hangen puur op de lijm. Meestal gaat dat ook wel aardig, alleen als er sneeuw/ijs tussen komt wordt het wat minder en als je gaat lopen manoevreren (beetje achteruit, beetje bijstappen, beetje klunen).

Aangezien het héél (heel) vervelend is als je skin opeens loslaat op een technisch stukje, kies ik er wel voor om ze vast te clippen aan de achterkant.
"Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better. I've always believed this, in spite of the trouble it's caused me. Being shot out of a cannon will always be better than being squeezed out of a tube. That is why God made fast motorcycles, Bubba!"

Offline meteo morris

• Moderators
  • Regulars
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 03 januari 2012 om 15:53:57 pm »

G3 splitboard skins...
licht, goed te bevestigen en breed genoeg...

Offline Willem2k

• Regulars
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2012 om 09:38:34 am »
Ik kwam dit nog tegen op de interwebs in de never ending quest naar meer wijsheid:
http://biwakscharte.de/Skitouring-Wintersports/Splitboard/Splitboards/Splitboard-Test-Weekend::3172.html?language=de

Een splitboard testweekend in Hintertux, enkel 3 tot 5 februari nog wat vrij...
Is dat een idee voor ons splitboard n00bs???!?!  ;)

Klinkt op zich als een plan, al lijkt deze optie via splitboards4europe me een betere deal. Dan heb je 1 testdag en één tour dag met gids voor een vergelijkbaar bedrag.

Lijkt mij wel vet, zeker omdat de kosten dus ook best te overzien zijn. Meer liefhebbers?

Offline poeder geit

• Regulars
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 06 januari 2012 om 19:44:05 pm »
Heb splitboardje te koop zie Sales / Ads

Offline Markie

• Regulars
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2012 om 08:56:45 am »
Vooropgesteld dat ik nog nooit op een splitboard gestaan heb, en er dus eigenlijk geen verstand van heb toch het volgende:

Ik heb er een paar uurtjes op internet naar zitten kijken, board splitten enzo is niet echt het probleem. Maar eerlijk gezegd lijken de oplossingen met sliderpucks zoals voile me niet echt ideaal.

Wat Burton met EST probeert, de verbinding tussen board en binding zo ver mogelijk naar buiten verplaatsen, lijkt logischer. Dus waarom niet een binding met een rail aan de buitenkant van de binding?

Dan kan je de binding gewoon plat op je board krijgen zonder verhoging.

Mijn plan is nu om een setje bindingen van Marktplaats te halen met alu base, en deze aan te passen. Ik denk dat ik voor minder dan €150 inclusief bindingen dan een betere oplossing moet kunnen bedenken dan voile rails.

Karakoram clips voor $50? Als je een opbouwsluiting van een flightcase aanpast, heb je voor €5,- hetzelfde.

Heb die karakoram clips even live bekeken op een jones split en het is een verdomd mooi clipje welke de twee delen echt goed naar elkaar toe trekt en ook zijdelings goed borgt. Veel mooier dan de voile optie! Weet niet of je het 1-1 kunt vergelijken met flightcase sluiting maar wie weet...

Offline Erwin

• Regulars
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2012 om 16:26:42 pm »
@Markie: ik heb de Karakoram clips helaas alleen in dikke pof getest en daar doen ze het. Ik weet niet hoe ze het doen op een 40 graden afgeblazen ijzige helling, want ze steken wel iets uit. Zou goed kunnen dat dit door de rockershape helemaal geen probleem oplevert. De Voilé clips waren weg te draaien en ontzettend handig bij het in elkaar schuiven van de twee ski's. Ik moet nog een beetje overtuigd worden. ;)

Offline janvannieuwenhuijzen

• Regulars
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 22 januari 2012 om 17:02:37 pm »
Nuttige tip: http://www.splitboard.com

Wat je daar ook kunt vinden is dat de Spark bindingen DE bindingen gevonden worden. De Spark Blaze uit 2010 heeft echter zwakke straps, vooral bij lagere temperaturen en ook de buckles doen het slecht (bijna niet los te krijgen).

Nadat ik vorige week de Sparl Blaze tweedehands heb aangeschaft (ongebruikt van Rene overgenomen, zie elders op dit forum), heb ik dit weekend de straps en buckles van mijn Union Force bindingen overgezet (zie foto). Daar heb ik alle vertrouwen in nadat ik vorig jaar een schroef had verloren (sindsdien doe ik overal locktite op) en de bindingen het met ijzerdraadreparatie de hele week hebben uitgehouden. Binnenkort komen ook de bestelde Mr Chomps binnen...dan zijn we er bijna helemaal klaar voor. Oude straps en buckles van Spark kan ik nog steeds als reservedelen gebruiken. Spark heeft trouwens uitstekende service...nadat ik ze van mijn tourplannen voor dit jaar vertelde (weekje van hun naar hut in Monte Rosa massief) en vroeg om advies met betrekking tot reservedelen...stuurden ze me spontaan een setje...zonder kosten!

Bij het toeren met een snowboard horen ook in 3 delen inschuifbare poles. Ik heb de koolstofversie gehad, maar daar moet je heel erg mee uitkijken, heb er 1 keer per ongeluk mijn kant op gezet (gebruikte poles toen als hulpmiddel bij lange ijzige traverse) en daar kan koolstof slecht tegen. Gebroken pole als gevolg in the middle of nowhere (op toertocht tussen Courmayeur en Aosta). Gelukkig kon ik het afgebroken stuk verwijderen (met behulp van een stuk ducktape en alles zodanig inkorten dat het nog werkte).

Hier staan we op de 'Mont Gele' na een stevige klim.

Behalve goed materiaal dus ook altijd het nodige reparatiemateriaal mee in de vorm van ducktape, ijzerdraad, dunne kunstof lijn, leatherman etc.

Offline Markie

• Regulars
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2012 om 07:45:43 am »
Heb de afgelopen twee weken mn 2010 Spark Blaze bindingen gebruikt en de straps zijn inderdaad waardeloos. Heb er een gebroken en de buckels waren mn twee dagen al "lam". De huidige serie zijn van burton en dus niet meer home made Spark's. Er is een revisiekit verkrijgbaar welke alle straps en buckels vervangt en een stijvere highback heeft, weet zo niet wat dat kost. Heb zelf een backcountry kit gekocht met straps, een buckel en bak schroefjes voor 30CAD. Voor het geval... Moet zeggen dat de Blaze bindingen verder best wel top zijn.
Heb vandaag een jones mountaintwin split met een karakoram set-up in mn handen gehad, bizar spul! Zou het graag proberen :-) maar de prijs oef! echt iets voor techfreaks, dat wel... super NASA zeg. Mocht je het willen schijnt het nogal lastig te verkrijgen zijn.
Ik zie trouwens echt overal de jones splitboardjes staan hier in Canada.
Ik hou het voorlopig bij mn mojo met blaze, doet het prima  :P

Offline ijsbeer

• Regulars
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 01 februari 2012 om 21:25:03 pm »

Erg leuk DIY filmpje.
En dat zeg ik als skieer :P

How to build your own splitboard ? - TimeLine bonus 2

Offline Niels

• Regulars
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2012 om 22:11:12 pm »
Binnenkort komen ook de bestelde Mr Chomps binnen...dan zijn we er bijna helemaal klaar voor.

Over meneer Chomps gesproken, wat is de limiet voor het skinnen zonder crampons? Zijn er andere merken/type splitboard crampons die op de spark-bindingen passen?

Tx!

Offline Erwin

• Regulars
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 16 februari 2012 om 15:44:36 pm »
@Niels: bij Spark is bindingsbevestiging buiten de touringbracket en harscheisen (Mr Chomps) vallen daarbinnen. Bij Voilé is het precies andersom: binding binnen de touringbracket en harscheisen erbuiten. Niet compatibel met elkaar dus, en de Karakoram harscheisen zijn ook alleen voor hun eigen systeem gemaakt.

Spark

Voilé

De limiet voor skinnen zonder crampons hangt helemaal van de omstandigheden af, de shape van de "ski's" en de mogelijkheid je ski's met je zachte softboot op zijn kant te houden. Een ding is zeker: die limiet wil je liever niet te laat tegen komen, want dan ga je gewoon glijden. In dat geval liever op tijd afstappen en te voet of met stijgijzers verder of zorgen dat je harscheisen al gemonteerd zitten. Vergelijk eens de houding van de splitboarder met de tourskiers:

Offline robbert

• Regulars
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 17 februari 2012 om 18:57:56 pm »
@ Niels de limiet voor het skinnen zonder crampons hangt ook af van waar jij je zelf nog prettig bij voelt. Ik loop vaak heel lang door zonder crampons. Terwijl anderen al lang met crampons lopen. Gewoon uitproberen en doen wat je zelf fijn vind lopen. 
Je nieuwe signature

• Regulars
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 17 februari 2012 om 21:54:38 pm »
Het ligt er allemaal natuurlijk aan, maar wanneer je een weekje gaat touren en dan bedoel ik van hut naar hut, dan zijn de omstandigheden niet precies te voorspellen. Je moet ze dan bij je hebben, net als stijgijzers, klimgordel en pickel. Voor dagtochten heb je ze in mijn beleving minder nodig omdat je verijsde omstandigheden dan uit de weg kunt gaan en toch nog thuis kunt komen.

Offline Niels

• Regulars
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 19 februari 2012 om 18:25:43 pm »
Tx mannen! Het is helder, die crampons moet er zsm komen en in het geval van de Sparks heb ik mr. chombs nodig. Evt kunnen ze altijd in de rugzak blijven. Bedankt!

• Regulars
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 26 februari 2012 om 14:16:02 pm »
Mocht je Voile crampons nodig hebben....die heb ik nog liggen aangezien ik op Sparks ben overgestapt (en dus Mr Chomps).

Offline nebukadnezzar

• Regulars
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 02 maart 2012 om 14:41:50 pm »
Mocht je Voile crampons nodig hebben....die heb ik nog liggen aangezien ik op Sparks ben overgestapt (en dus Mr Chomps).

ik ga van de zomer mn oude board eens splitten, en ben nog op zoek naar de spulletjes. heb je de voile crampons nog liggen en wat zou je er evt voor willen hebben?

grtz, Joran.

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 05 maart 2012 om 11:42:48 am »
nog een vid

Bataleon Split Board

Offline Polderboarder

• Regulars
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 05 maart 2012 om 14:40:04 pm »
Mocht iemand er aan willen beginnen en niet meteen z'n favoriete poederstick willen verzagen: ik heb nog een oude Burton Ross Powers 158 (2001) liggen, mag voor niks opgehaald worden.
WeRookie

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines