Getriggerd door de recente en veel te hardhandige wake-up-call ben ik heftig aan het overwegen een Snowpulse RAS PRO 35 aan te schaffen.. Heeft iemand die al eens in z'n handen gehad??
overwegingen:
- goedkoop (in de bonus bij de ene duitse site die de NL'se shops om zeep probeert te helpen)
- camelback-slang geisoleerd in de schouderband
- RAS-systeem compatible met allerlei nieuwe rugzakken voor de toekomst
- hopelijk groot genoeg voor lange tours (=veel gear en/of slaapzak)
vragen:
- hoe is de ski-carry?
- hoe is de degelijkheid van het materiaal (gooi/smijtwerk, liften, ski-edge proof)?
Ik zit ben ook al sinds begin dit seizoen aan het twijfelen over de aanschaf maar dan vooral welke. Ik wacht toch tot volgend seizoen omdat het erop lijkt dat er dan meer keuze is wat de keuze dus eigenlijk niet makkelijker gaat maken.
Dit seizoen huur ik. Met 3 tot 4x per seizoen eigenlijk ook goed te overzien. In NL was het € 80 voor 5 dgn.
Laatste trip was afgelopen febr in Andermatt. We hadden een Mammut RAS 30L en een Snowpulse guide 30L gehuurd. Los van de aanschafprijs en type airbag gaat mijn interesse vooral uit naar draagcomfort en of benodigde features goed werken en handig zijn uitgevoerd.
Ik heb dus niet de Pro 35 gebruikt maar ben wel fan van het RAS systeem geworden vooral omdat ze lichter zijn en omdat er volgend seizoen meer rugzakken beschikbaar komen hiervoor.
Wij maken vooral splitboardtouren. Dagtouren. Dus uiteindelijk gaat er toch redelijk wat mee in de rugzak. De 30L waren aan de krappe kant. Het kon net maar houd niet over. Bij aanschaf zou ik ook minimaal voor de pro 35 of mammut equivalent gaan. Mijn persoonlijke bevindingen:
Snowpulse guide 30
- hufterproof
- mooi afgewerkt
- alle features aanwezig en mooi te verbergen als je ze niet gebruikt
- inhoud is ook 30L (niet gemeten maar zo voelt het tov vd Mammut)
- schouderbanden en heupbanden worden niet losser tijdens het omhoog vellen!
- Zit als een huis op je rug. Goed rugpand en stevige heupbanden
- Is zeker zwaarder dan de mammut maar voelt zeker niet zo aan
- Sommige mensen vinden de schouderbanden stijf. Die zijn idd wat stijver maar ik heb het zeker niet als hinderlijk ervaren bij het omhoog gaan of afdalen
- geen verwisselbare rugzak
Mammut RAS 30L
- licht rugzakje en voelt aan als mijn oude BD outlaw
- verwisselbaar airbag systeem/ rugzak
- strak en clean. Geen extra onnodige bandjes
- doeltreffende compressie aan de zijkant
- minder hufterproof uitgevoerd dan de snowpulse
- schouderbanden en heupband gaan niet losser zitten tijdens omhoog gaan of afdalen
- airbag (zomaar 2L, schat ik) in de rugzak gaat ten koste van de 30L inhoud
- Wel 2 nadelen als je de zak te vol stouwt. Het hoofdcompartiment is dan niet snel en makkelijk bereikbaar omdat de airbag bij de ingang 'in de weg zit'. En de rits van de airbag, die naast de toegangsrits van het hoofdcompartiment zit, schiet soms open omdat er simpelweg te veel spanning opkomt. Iets waar bij de snowpulse geen last van heef.
- Het compartiment voor sonde en schep voldoet prima maar als je een wat langere steel hebt wordt het lastiger. Ik heb zo'n BD deploy schep die een best wel korte steel heeft en dat ging maar net.
- ook in de 30L zit een geïsoleerde schouderband voor je camelbag. Maar die zit dan gelijk naast je kabel van je handgreep. Er past idd een camelbag slang bij maar ik heb het toch niet gedaan omdat ik niet heel zeker wist of dat hiervoor bedoelt was en kon het ook nergens vinden in de manual. Plus de gedachte dat het evt de werking van de kabel zou kunnen hinderen.
De mammut vindt ik eigenlijk meer geschikt voor mensen die willen freeriden met evt. stokken en sneeuwschoenen erbij en die iets meer mee willen nemen dan alleen de 'naast de piste' freerider.
Toch neig ik naar het RAS systeem omdat het vooral lichter is en volgend jaar dus meer rugzakken beschikbaar zijn hiervoor. En de prijs lijkt vooralsnog ook aantrekkelijk.