Auteur Topic: Eerste lawine ongeval  (gelezen 1569 keer)

Offline skiester

• Regulars
  • *
Re: Eerste lawine ongeval
« Reactie #25 Gepost op: 18 december 2011 om 19:09:09 pm »

Ik rijd zelf met een SnowPulse. Met hem blijf ik uiteraard nog voorzichtiger dan normaal, dus de kans dat er iets gebeurd is echt heel klein, maar na alle verhalen die hij meeleest op WePowder kan ik niet maken dat ik een plofzak aan heb en hij helemaal niets.

Betekent dat dat hij ook met zo'n zak rondskiet? 

Blijft toch lastig, je wilt toch voor zo'n ventje dezelfde veiligheid, maar zo'n zak is echt nog te zwaar voor mijn ventje en ik vraag me ook af of zo'n ventje al de tegenwoordigheid van geest heeft om aan die hendel te trekken als het nodig is...
"Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!"

Offline Steven

• Regulars
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 18 december 2011 om 20:29:47 pm »

Ik rijd zelf met een SnowPulse. Met hem blijf ik uiteraard nog voorzichtiger dan normaal, dus de kans dat er iets gebeurd is echt heel klein, maar na alle verhalen die hij meeleest op WePowder kan ik niet maken dat ik een plofzak aan heb en hij helemaal niets.

Betekent dat dat hij ook met zo'n zak rondskiet? 

Neenee, met een pieper dus, zodat ik hem kan vinden. Meer ook voor hemzelf, dat hij weet dat ik hem kan vinden. Ik ga natuurlijk nooit een situatie in waarbij je kan verwachten dat er iets afgaat, maar hij kent de theorie van het rest-risico enzo, dus hij wil zelf niet zonder.

Ik blijf ook altijd boven hem, leg hem de slimste lijn uit en waar ie moet stoppen. Als ie dan valt ben ik snel bij hem.
Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 18 december 2011 om 21:28:07 pm »
ja dat was dus ook mijn idee.  Ook met les.  Die gastjes gaan zo vaak van de piste af als ze eenmaal in de vergevorderden klas zitten, dat ik wil dat ie wat uitzendt als er wat gebeurt.  Heb via Menno een 2 antenne tracker besteld, vanuit een of ander inruil actie.  Goedkoper dan een pieps freeride en als ie een keertje gaat oefenen is het toch nog makkelijker dan een 1 antenne.

Nu met die Pielenz freeride trip moet hij vol in de 3 -eenheid, nu heb ik een schepje op de kop getikt met sonde in de steel (van Marjon via de Sales), dus dat is niet zo groot - en de 180 cm sonde is prima want dieper komt ie toch niet!  Ik hoop alleen dat het schepje er bijtijds is want Marjon is haar Bubba's :o aan het uittesten en pas vrijdag weer terug!

Als ik het zo lees, moeten we binnenkort ook aan de wepodwer kids corner :P, letitsnow heeft ook al een vent van 9 die gaat freeriden (zelfde trip).  Dus er komt al weer een hele nieuwe generatie aan!

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 19 december 2011 om 17:45:11 pm »
en nu ga ik dus toch een ABS kopen voor het ventje.  Luuk had er een in de aanbieding, zo'n freeride.  Lichter dan dat gaat denk ik niet!  Ik ben benieuwd of het ding qua formaat gaat passen....

En dan kijken hoe ik het ga doen vwb trekken :o. ... maar dat zien we dan wel.  Ik vind dat ie dezelfde safety moet hebben als ik.

Offline Steven

• Regulars
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 19 december 2011 om 20:30:56 pm »
Goed bezig!

Over het trekken: ABS heeft dat remote systeem.
Wel een duur geintje volgens mij, je hebt voor elke rugzak die meedoet een speciale adapter met ontvanger op de trekhendel nodig:

The electronic system allows specific groups to be defined. Group members simply need to touch all their trigger handles together to become a unit with either one person, such as a ski instructor (the ‘master’) able to trigger the others’ airbags, or all members of the group designated masters, able to assist each other in the event of a slab avalanche. In the new system, a pyrotechnic element is used to ignite the gas cartridge and fill the dual airbags.

The activation signal currently has a range of between 350 and 500 meters, but this distance can be extended, given that every group member effectively acts as a relay station – as each trigger handle passes on the signal.

[edit] Maar daar heb je niks aan, want je hebt zelf een SnowPulse  ::)

« Laatst bewerkt op: 19 december 2011 om 20:38:25 pm door Steven »

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 19 december 2011 om 22:58:44 pm »
Ik denk dat het ouderwets brullen wordt: TREKKEN! :o

Maar laten we er maar vanuit gaan dat het nooit nodig is! :-X

Offline Steven

• Regulars
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 20 december 2011 om 17:51:48 pm »

Dat sowieso. De mijne heeft trouwens deze vakantie ook een ABS, net even geregeld..... ::) Ik kon natuurlijk niet achterblijven ook.

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 20 december 2011 om 22:04:12 pm »

Dat sowieso. De mijne heeft trouwens deze vakantie ook een ABS, net even geregeld..... ::) Ik kon natuurlijk niet achterblijven ook.

like!  8)

Offline Willem2k

• Regulars
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 21 december 2011 om 15:23:05 pm »
Dus in hoeverre zijn offpiste setjes en airbags voor pré puberale kinderen schijnveiligheid als we nu eigenlijk al met zijn allen vaststellen dat ze waarschijnlijk toch niet in staat zijn er iets nuttigs mee te doen?  ???  Was het niet zo dat je een offpiste set bij je moest hebben en er mee om moet kunnen gaan om verantwoord offpiste te skiën / boarden?

Dan zijn kinderen van onder de ... pak hem beet 16 toch per definitie gediskwalificeerd?

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 21 december 2011 om 16:36:11 pm »
Dus in hoeverre zijn offpiste setjes en airbags voor pré puberale kinderen schijnveiligheid als we nu eigenlijk al met zijn allen vaststellen dat ze waarschijnlijk toch niet in staat zijn er iets nuttigs mee te doen?  ???  Was het niet zo dat je een offpiste set bij je moest hebben en er mee om moet kunnen gaan om verantwoord offpiste te skiën / boarden?

Dan zijn kinderen van onder de ... pak hem beet 16 toch per definitie gediskwalificeerd?

Klopt, maar kids met pieps en ABS is altijd nog beter dan kids zonder.  Vroeg geleerd is oud gedaan etc etc.  De kids gaan toch buiten de piste met skiles, dus dan heb ik liever dat ze dat nu met een gids doen en de juiste equipment.  Overigens: als ik soms zie wie er buiten de piste gaan dan vraag ik me af of mijn zoon minder in staat is om iets te doen.  Hij krijgt nu een gedegen uitleg, pieper test etc, en een ABS is een kwestie van aan een hendel trekken.  Ondertussen is hij met een jaar of 12/14 wel in staat om alles (pieper zoeken, testen, etc) zelf te doen (verwacht ik) en dat is beter dan al die gasten van 15-20 jaar die denken dat ze de wereld aankunnen en die zonder enige kennis en equipment overal de berg afraggen.

Offline JaapvR

• Regulars
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 21 december 2011 om 17:06:37 pm »
Iemand vinden is een heel andere skill dan gevonden worden...

Gevonden worden is imho niet zo heel ingewikkeld, en dat is precies waar Skiester en Steven zich voor inzetten. Terecht lijkt me, liever een kind zonder kennis dan een kennis zonder kind...

Mensen die een toch met gids boeken krijgen ook piepers omgehangen, met weinig tot geen uitleg. Terecht, want het zoeken wordt aan de gids overgelaten. En die zoekt liever een pieper dan dat ie een hele helling gaat sonderen...

Offline Willem2k

• Regulars
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 21 december 2011 om 17:20:37 pm »
Die piep op zich lijkt me ook dikke prima, dan gaat het inderdaad om gevonden worden wat in principe een passief iets is. Het gaat me meer om de rest van het verhaal. Dus de sonde/schep en airbag... Wat voegt dat toe als de drager niet in staat is om ze in geval van nood (actief) te gebruiken.

Als die gear daadwerkelijk een vals gevoel van veiligheid biedt (en dat was een vraag) valt er namelijk nog wel wat af te dingen op de stelling ‘beter met dan zonder’.

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 21 december 2011 om 18:51:10 pm »
Die piep op zich lijkt me ook dikke prima, dan gaat het inderdaad om gevonden worden wat in principe een passief iets is. Het gaat me meer om de rest van het verhaal. Dus de sonde/schep en airbag... Wat voegt dat toe als de drager niet in staat is om ze in geval van nood (actief) te gebruiken.

Als die gear daadwerkelijk een vals gevoel van veiligheid biedt (en dat was een vraag) valt er namelijk nog wel wat af te dingen op de stelling ‘beter met dan zonder’.

In dit geval valt dat wel mee, want de andere kids hebben geen airbag zover ik weet.  Ik denk dat een kind van 9 als er wordt geroepen "TREKKEN" de airbag wel kan laten afgaan.  VWB schep en sonde heb ik ook mn twijfels maar het is nou eenmaal vast regel voor de trip.  Mss dat ik ter plekke even overleg dat ie ze alleen meeneemt als er een oefening gepland is, anders is het alleen maar extra gewicht.  Aan de andere kant is het wel de manier om ze bij te brengen dat een 3 eenheid heilig is.. ik zie het wel!

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines