Een doe-het-zelf splitboard topic. Het is mijn eerste poging een split te maken, dus hoe het gaat aflopen weet ik nog niet.
Het idee is een low budget split te maken, maar wel kwalitatief vergelijkbaar met wat er op de markt is. En licht, lichter dan een Voile kit met gewone bindingen in ieder geval.
Ik ga zo veel mogelijk zelf maken, inclusief de binding interface.
Begonnen met mijn vertrouwde Lib Tech Dark series 164. Op zich een geschikt plankje want lekker stijf en toch al een beetje sleets, en geen staalkanten rondom. Helaas is het wel mijn enige freeride plank, dus als ik 'm verzaag hebben we diepe penarie.
Het aftekenen van hoe ik mijn bindingen het liefst heb staan voor pow.

En toen plan A om het midden van het board af te tekenen: Ik dacht als je nou tussen de rijen inserts een dun lijntje krast en die met een lange liniaal doortrekt heb je wel aardig het midden. Maar dat werkt niet omdat het gewoon niet nauwkeurig genoeg is.

Plan B is een rechte mdf plank op het board vast te zetten. Het midden van de plank vinden, de afstand van de insert aftekenen en boren. En gewoon de plank met de schroeven van je bindingen op je board vastzetten. Na nameten bleek de achterkant 2 mm scheef te gaan, dus heb ik de gaten in het mdf gewoon een beetje naar één kant opgeboord en toen alles goed vastgezet. Je kan zo dus op alle hoeken van de plaat van de edge van je board naar de hoek van het plankje meten en het helemaal recht krijgen.
Bijkomend voordeel, als je de zaagsnede niet mooi in één keer recht zou krijgen kan met de plank als geleiding beide helften alsnog recht krijgen.