Auteur Topic: Flex skischoen  (gelezen 978 keer)

Offline Frenktastic

• Regulars
  • *
Flex skischoen
« Gepost op: 16 januari 2012 om 20:55:50 pm »
met welke flex rijden jullie?

wat vind je fijner en waarom?

Dit om voor mij een keus te gaan maken...
eat, ride, sleep, eat, ride, sleep

Offline ThomasB

Re: Flex skischoen
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2012 om 14:36:23 pm »
Ben hier ook wel benieuwd naar, mijn stijfe raceschoentjes zijn vast niet perfect voor de powder

Offline joepchinees

• Regulars
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2012 om 18:39:06 pm »
Lastig te zeggen. Helemaal omdat de flex index geen standaard is en je dus geen vergelijkingen kan maken tussen flexen van verschillende merken. Hangt ook af van je persoonlijke voorkeur en de stijfheid van je ski (is mijn ervaring). Over het algemeen is het niet aan te raden om skischoenen op de groei te kopen en gelijk de hoogste flex te nemen. Ik zou zeggen ga naar een goede winkel en laat je informeren. In Solden hebben ze vast goede winkels hiervoor  ;)  En een dagje een paar schoenen huren kan ook geen kwaad als je echt twijfelt.

Offline SPAM

• Regulars
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2012 om 18:47:57 pm »
Mijn ervaring is wel dat verhuurders wel vaak nieuwe skietjeshebben maar niet de sportievere en nieuwere schoenen.
Zelf ski ik op flex 120 van Atomic maar heb het idee dat dat niet de stijfste 120 in demarkt zijn. Wel nog lekker om te chargen op de piste en nog wel een beetje leven off-piste. Dit alles wel bij een eigen gewicht van 100+. Dat laatste maakt ook nog eens uit bij de flex beleving :)
Its beyond my control

Offline doov

• Regulars
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2012 om 19:06:58 pm »
Ben hier ook wel benieuwd naar, mijn stijfe raceschoentjes zijn vast niet perfect voor de powder

Waarom niet? Ik heb jaren op stijve raceboots van Tecnica gereden. Deden het in de pow prima. Het gaat toch om de controle die die stijve bakken leveren.
Ben geen springer, dus flexibele zolen heb ik niet nodig, Voor zo ver een zooltje dat kan opvangen he
Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!

Offline ThomasB

« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2012 om 20:06:19 pm »

Waarom niet? Ik heb jaren op stijve raceboots van Tecnica gereden. Deden het in de pow prima. Het gaat toch om de controle die die stijve bakken leveren.
Ben geen springer, dus flexibele zolen heb ik niet nodig, Voor zo ver een zooltje dat kan opvangen he

Bedankt voor de verbetering, ik had het idee dat freeskiers in het algemeen geen heel hoge flex hadden. Waarom? Geen idee eigenlijk haha. Ik wil me verdiepen in powderskien, ik kom nog een hoop kennis te kort.

Offline mariekevanasten@hotmail.c

« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2012 om 22:31:30 pm »
Volgens mij is er bijna niets zo persoonlijk als de schoenen. Begint natuurlijk al met de pasvorm. De hele wereld kan enthousiast zijn over een schoen, maar als ie niet lekker zit, zul je er nooit happy mee worden.

Zelf ski ik op een vrij harde Salomon. Waarom, omdat ik het lekker vind. Als ik druk zet gebeurt er ook wat in ieder geval op de piste. In de poeder kan ik er ook prima mee uit de voeten, al is het natuurlijk zo datum er niets z belangrijk is als gevoel. Voelen wat er aan de hand is, daar gaat het om!

Los van de stijfheid is het van belang onze ook gaat hiken of vellen, zo ja dan is het toch van belang dat je de schoen daar op kunt instellen of de juiste zool er voor heeft.

Succes met je keuze.

Offline semmel

• Regulars
  • *
  • 280 days and counting
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2012 om 22:45:26 pm »
Ik ski altijd met een harde schoen, liefst 130 flex of meer. Ski graag agressief en een harde schoen heeft een betere kracht overdraging.

Op het moment ski ik de Nordica Fire Arrow F1, 100mm (iets te breed), een erg fijne schoen
Respect the Mountains..!

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2012 om 10:49:05 am »
als je denkt aan extra demping voor het landen van sprongetjes: dan heeft het ook wel zin om naar je ski's te kijken.  Ik heb de laatste keer gereden op Lange race schoenen (junior dus lage flex) zonder demping, maar mn ski's dempen (camber) dus het landen ging heel prima.

Die Lange schoenen heb ik gekocht omdat door de echte poeder op tourschoenen (zeg maar negatieve flexwaarde ;D ) niet te doen was: je hebt dus wel wat stevigheid nodig.

Daarnaast is pasvorm idd erg belangrijk want als de schoen te groot is dan kun je met een flex van 160 nog niet lekker sturen. Terwijl een heel "snug" zittende schoen heel veel stuurplezier geeft, zelfs met een lagere flex.
"Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!"

Offline Ogre/Robbert

• Regulars
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2012 om 15:10:43 pm »
Ik ski al 15 jaar op dezelfde old skool harde schoenen....
weinig tot geen pijn, das voor mij de beweeg reden op op die oude dingen te blijven lopen

Ik kan niet echt wennen aan de flex van die nieuwe carv schoenen
hard aan het sparen voor BmB met marker duke....

Offline SPAM

• Regulars
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2012 om 17:18:47 pm »
Carv schoenen?
Its beyond my control

Offline Ogre/Robbert

• Regulars
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2012 om 17:39:13 pm »
wat ik heb gehoord is......?

Dat de schoenen tegenwoordig zijdelings stijver zijn als de schoenen van vroeger (das voor het sturen) (carven.)
en dat je in de nieuwe schoenen minder druk hoeft te zetten om goed in de voorlage te komen??

als ik in de winkel voel hoeveel voorlagedruk ik moet zetten in m'n oude schoen en in de tegenwoordige schoen
dan is dat verschil heel groot, een nieuwe schoen voelt het gelijk of ik die "dubbel" kan vouwen..

als ik m'n maat moet geloven dat skiet het wel beter zo'n carv schoen...
maar ooit zal ik ook moeten....

hard aan het sparen voor BmB met marker duke....

Offline doov

• Regulars
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2012 om 17:56:47 pm »
Carv schoenen?

Vind je dat gek? Er zijn toch ook carv stokken  ;D

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2012 om 23:29:09 pm »
vergeet niet dat het in de winkel warm is, en plastic en temperatuur doet veel.  Plastic in vriestemp wordt nogal hard en veel minder buigbaar...

Offline Surfertje

• Regulars
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2012 om 23:31:19 pm »
vergeet niet dat het in de winkel warm is, en plastic en temperatuur doet veel.  Plastic in vriestemp wordt nogal hard en veel minder buigbaar...

Ook goed merkbaar bij het aantrekken van de schoenen. Als ze koud zijn kan ik de mijne bijna niet aankrijgen, terwijl als ze lekker warm binnen hebben gestaan het een fluitje van een cent is.

Offline fan neige

• Regulars
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2012 om 07:12:15 am »
yep, en dan vloeken op die Lange's he...  ;)

ik ben overigens na wat omzwervingen gewoon weer uitgekomen op een vrij stijve, uitgefreesde race schoen.

« Laatst bewerkt op: 19 januari 2012 om 07:20:06 am door fan neige »
Knowledge is limited. Imagination encircles the world

Offline Spookjuh

• Regulars
  • *
  • Boeeeeeee......................
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2012 om 12:08:01 pm »
Interessante topic. Ik wil dit jaar andere skischoenen gaan kopen, maar heb nog geen gevoel bij de term 'flex'.

Ik heb nu een paar Rossignol Elite Bandit 2 boots. De flex van die dingen is relatief laag (klik link), maar ik vind het zelf een vrij stijve schoen.  :o

Ik ben ook niet de lichtste (tik bijna de 100 aan  ;D). Ik wil graag een schoen met een hike optie, maar die zijn over het algemeen vrij stijf.

Iemand nog tips voor een niet-lichtgewicht?
If it seems too good to be true, it probably is!

Offline Haagje

• Regulars
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2012 om 12:18:48 pm »
Wel heel slap schoentje vrees ik.

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2012 om 12:24:37 pm »
yep, en dan vloeken op die Lange's he...  ;)

Maar na 4 dagen skien was het gevloek over.. gemerkt?  Toen waren ze naar mn voeten gevormd kennelijk!  Alleen de kou is wat minder...

Offline doov

• Regulars
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2012 om 12:39:22 pm »
Interessante topic. Ik wil dit jaar andere skischoenen gaan kopen, maar heb nog geen gevoel bij de term 'flex'.

Ik heb nu een paar Rossignol Elite Bandit 2 boots. De flex van die dingen is relatief laag (klik link), maar ik vind het zelf een vrij stijve schoen.  :o

Ik ben ook niet de lichtste (tik bijna de 100 aan  ;D). Ik wil graag een schoen met een hike optie, maar die zijn over het algemeen vrij stijf.

Iemand nog tips voor een niet-lichtgewicht?

Ik ben geen vlieggewicht ( ahum) en heb sinds vorig jaar de Salomon Quest 12. Fijne schoen, stijf zat, goed mee te lopen. Maar staar je niet blind op mijn ervaringen. Tis al eerder gezegd, het gaat eerst om de pasvorm , daarna  om de pasvorm en als laatste om de pasvorm.

Offline Spookjuh

• Regulars
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2012 om 13:08:55 pm »
Ik ben geen vlieggewicht ( ahum) en heb sinds vorig jaar de Salomon Quest 12. Fijne schoen, stijf zat, goed mee te lopen. Maar staar je niet blind op mijn ervaringen. Tis al eerder gezegd, het gaat eerst om de pasvorm , daarna  om de pasvorm en als laatste om de pasvorm.

Pasvorm is inderdaad het meest belangrijke. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die andere schoenen hebben aangeschaft waarbij ze van een soepele naar een stijvere boot zijn overgestapt en of ze dat verschil ook daadwerkelijk merken.

Offline Spookjuh

• Regulars
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2012 om 13:10:51 pm »
Wel heel slap schoentje vrees ik.

Ik neem aan dat je mijn schoen bedoeld?  :) Ik heb helaas geen referentiekader. Vergelijken is dus lastig.

Offline skiester

• Regulars
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2012 om 14:25:23 pm »

Pasvorm is inderdaad het meest belangrijke. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die andere schoenen hebben aangeschaft waarbij ze van een soepele naar een stijvere boot zijn overgestapt en of ze dat verschil ook daadwerkelijk merken.

Ik ben van een tourschoen naar een race schoen over gestapt.  Dat verschil merkte ik wel ja....  ;D

Offline GerritA

• Regulars
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2012 om 14:47:43 pm »
Even een aanvullend vraagje, loopstand op een schoen is het echt een merkbaar verschil of is het een gevoels ding?

Ik ski zelf op de Salomon SPK pro model (model 2008). Voornamelijk omdat ik de pasvorm (breed) de binnenschoen en de demping fantastisch vindt. Ik geloof dat deze schoen flex 110 heeft wat voor mijn gevoel stijf genoeg is. Nu we steeds vaker short walks (max. 1,5 uur) maken de poeder in (vellen en Marker Barons bindingen) zit ik te kijken naar schoenen met een loopstand. Ik vraag me echter af hoeveel het uit maakt? Ik heb aantal schoenen gepast met loopstand (o.a. Salomon Quest en Technica Cochise) en het viel me op dat de extra bewegings mogelijkheid van lopen minimaal is.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee of is gewoon de stelregel, zitten je schoenen goed, loop je lekker, dan geen andere schoenen nemen?

And snow it is.....

Offline Spookjuh

• Regulars
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2012 om 14:53:22 pm »
Ik ben van een tourschoen naar een race schoen over gestapt.  Dat verschil merkte ik wel ja....  ;D

In welk opzicht merkte je verschil?

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines