Zo, maandagnacht teruggekomen en toch maar even een verslagje schrijven over dit geweldige avontuur met Alpadventures – Wepowder.
Wie ben ik: Remco-Peter van der Waarden, 42 jaar en skiër – snowboarder (alpine) en in deze volgorde. Weinig freeride ervaring maar wel >35 jaar op ski’s. In 2006 ben ik in Canada wezen Heli skiën (Mike Wiegele) en dit was de best experience ever. Toen voor het eerst serieus off-piste op gigantische poederbakken, wat een ervaring! Hierna eigenlijk weer weinig off-piste, had vooral te maken met het feit dat mijn vriendjes graag de piste aframmen (ook leuk) maar daar eigenlijk niet buiten komen. De laatste jaren heb ik op All-Mountain ski’s gestaan (Atomic Nomad Crimson) en weleens wat diepers meegepakt maar het Canada-gevoel heb ik nooit meer terug gekregen… Het ging eind vorig jaar toch weer flink jeuken toen ik de Wepowder bijbel heb aangeschaft en ook op deze site terecht kwam. Ben direct een topic gestart om de (voor mij) juiste ski’s onder de voeten te krijgen en werd overweldigd door de reacties en goede argumentatie hierop; voelde me gelijk welkom. Uiteindelijk zijn het (door Wepowderraars input) K2 Sidestash (met vellen) en Marker Duke bindingen geworden.
Nu moest ik nog iets vinden voor de hernieuwde kennismaking met freeriden! Mijn oog viel op het Wepowder weekeinde: Deeper in de Haute Savoie van 12 tot 15 januari. Gelijk maar ingeschreven en maar zien wat er zou gaan komen. Ook maar een Lawine I opgestart bij SSC en op de theoriedagen een andere Wepowderraar ontmoet (Winny) waar ik gelijk een klik mee had en besloten om samen naar Deeper in the Haute Savoie en Lawine I in het Grand Massif te gaan. Even langs MK gereden om een drie-eenheid op te pikken en op donderdag 12 januari om 11.00 uur vanuit Breukelen vertrokken en met de vlam in de pijp naar het Grand Massif waar we werden ontvangen door Arno. Helaas een klein groepje en allemaal boarders

maar de ‘klik’ was snel gevonden en we zouden er een mooi avontuur van gaan maken!
Voor mij was de insteek om vooral mijn materiaal te testen en met een gids backcountry te gaan om het freeride gevoel weer een beetje te krijgen….. en dat is gelukt! De eerste dag zijn we in de ochtend gaan inskiën – boarden op de piste en al snel bleek dat ik op mijn K2 Sidestash verassend stevig kon knallen op de piste, viel niets tegen! Daarna lunch op een mooi plekje met mijn onvergetelijke Spaghetti Bolognese van Mountain House (vriesdroog) en daarna een piepertest en search. In de middag een snowboardleraar – gids (JJ) opgelijnd en met het groepje en Arno de Combe de Gers gedaan, 6 dagen daarvoor voor het laatst fresshies gehad maar toch nog een beetje vers kunnen vinden. Later in de middag kregen de boarders nog een super-instructie van JJ en heb ik hier ook het een en ander van opgestoken.
De volgende dag was de ultieme feestdag: Le Pas de Sales stond op het programma! In Flaine maakten we kennis met Christophe, onze berggids die dit avontuur zou begeleiden. Onvoorstelbaar maar waar: zelfs 6 dagen na de laatste sneeuw hebben we toch nog hele mooie en diepe sporen kunnen trekken, voor mij het bewijs dat er door een goede gids altijd wel wat te vinden is, mits je er iets voor wilt doen.. (buiten de gebaande paden). We begonnen op de velden op de top en via een mooi couloir daalden we af door een soort canyon om tenslotte bij ‘the Rock’ uit te komen. Hier volgde een abseil van 40 – 50 meter en vervolgens het bos in waar nog veel vers en pillows te vinden waren. Wederom mocht ik voor kok spelen met mijn Jetboil, Mountain House en stokbrood en vervolgens verder door de bossen naar Sixt waar we een welverdiend biertje hebben genuttigd alvorens we met de bus naar Samoens – Vercland vertrokken. In de avond een heerlijk diner in een lokaal restaurant (Kaasfondue, carpaccio en steak du boeuf gaan best goed samen, vooral als je het wegspoelt met een goed glas wijn) en om 22.30 zag iedereen de binnenkant van de oogleden.
Vervolgens de zondag: allemaal een beetje stijf opstaan en Winny en Arno op het splitboard en ik op de ski’s (de anderen gingen op zichzelf boarden en de terrasjes checken) een prachtige off-piste afdaling gemaakt vanaf Les Grandes Platieres. Eenmaal beneden weer een warme lunch gemaakt en daarna voor het eerst van mijn leven de vellen onder de ski’s gebonden om weer terug te lopen naar de top. De start was hilarisch – dramatisch: Arno de bindingen achterstevoren op het splitboard, Winny de vellen verkeerd waardoor hij achteruit ging in plaats van vooruit en ik spande de kroon door mijn vellen niet te plakken maar alleen vast te haken! Hilariteit alom maar een geweldige testcase van het materiaal: hoe er niet mee om te gaan…. Nadat deze probleempjes waren opgelost de hike terug naar boven gemaakt en genoten van de rust, en de overweldigende schoonheid van de bergen. Skinnen is hard werken en zal nooit mijn hobby worden maar het is het waard om een paar uur te lopen om je run (terug) te verdienen! Weer lekker gegeten en moe maar voldaan het mandje ingedoken. De maandag hebben we nog tot 13.00 in de sneeuw gestaan en hebben we nog een lunch met z’n allen genoten waarna we weer naar huis zijn vertrokken.
Hoewel er geen heupdiepe poeder was heb ik toch volle bak genoten van dit Alpadventures – Wepowder avontuur en was het voor mij de ultieme hernieuwde kennismaking met freeriden. Ik zal nog heel wat meters moeten maken om het freeriden helemaal onder de knie te krijgen maar de kop is eraf. Ook ben ik erachter gekomen dat freeriden niet alleen heupdiepe powder is maar ook op minder backcountry terrein toch uit de voeten kunnen onderdeel is van het freeriden. Wat me bij zal blijven is de sfeer en de ‘klik’ die gelijkgestemde zielen kunnen hebben terwijl men elkaar niet eens kent. Complimenten voor Arno van Alpadventures die zijn stinkende best heeft gedaan om hier (ondanks kleine groep) toch iets heel moois neer te zetten; fijne vent om erbij te hebben en gaat heel ver om je verblijf tot een succes te maken.
Over 2,5 week ben ik weer in het Grand Massif met lawine I en ik kan niet wachten…. Voorts hoop ik dit seizoen nog een (of meer!) poederalerts te kunnen volgen en nog meer gelijkgestemde zielen aan te treffen…
Staying stoked, RP
Voor foto's zie de Facebookpagina van Alpadventures