Auteur Topic: Terugblik: Deeper in de Haute Savoie  (gelezen 1128 keer)

Offline RP

• Regulars
  • *
Terugblik: Deeper in de Haute Savoie
« Gepost op: 18 januari 2012 om 13:18:32 pm »
Zo, maandagnacht teruggekomen en toch maar even een verslagje schrijven over dit geweldige avontuur met Alpadventures – Wepowder.

Wie ben ik: Remco-Peter van der Waarden, 42 jaar en skiër – snowboarder (alpine) en in deze volgorde. Weinig freeride ervaring maar wel >35 jaar op ski’s. In 2006 ben ik in Canada wezen Heli skiën (Mike Wiegele) en dit was de best experience ever. Toen voor het eerst serieus off-piste op gigantische poederbakken, wat een ervaring! Hierna eigenlijk weer weinig off-piste, had vooral te maken met het feit dat mijn vriendjes graag de piste aframmen (ook leuk) maar daar eigenlijk niet buiten komen. De laatste jaren heb ik op All-Mountain ski’s gestaan (Atomic Nomad Crimson) en weleens wat diepers meegepakt maar het Canada-gevoel heb ik nooit meer terug gekregen… Het ging eind vorig jaar toch weer flink jeuken toen ik de Wepowder bijbel heb aangeschaft en ook op deze site terecht kwam. Ben direct een topic gestart om de (voor mij) juiste ski’s onder de voeten te krijgen en werd overweldigd door de reacties en goede argumentatie hierop; voelde me gelijk welkom. Uiteindelijk zijn het (door Wepowderraars input) K2 Sidestash (met vellen) en Marker Duke bindingen geworden.

Nu moest ik nog iets vinden voor de hernieuwde kennismaking met freeriden! Mijn oog viel op het Wepowder weekeinde: Deeper in de Haute Savoie van 12 tot 15 januari. Gelijk maar ingeschreven en maar zien wat er zou gaan komen. Ook maar een Lawine I opgestart bij SSC en op de theoriedagen een andere Wepowderraar ontmoet (Winny) waar ik gelijk een klik mee had en besloten om samen naar Deeper in the Haute Savoie en Lawine I in het Grand Massif te gaan. Even langs MK gereden om een drie-eenheid op te pikken en op donderdag 12 januari om 11.00 uur vanuit Breukelen vertrokken en met de vlam in de pijp naar het Grand Massif waar we werden ontvangen door Arno. Helaas een klein groepje en allemaal boarders  ;) maar de ‘klik’ was snel gevonden en we zouden er een mooi avontuur van gaan maken!

Voor mij was de insteek om vooral mijn materiaal te testen en met een gids backcountry te gaan om het freeride gevoel weer een beetje te krijgen….. en dat is gelukt! De eerste dag zijn we in de ochtend gaan inskiën – boarden op de piste en al snel bleek dat ik op mijn K2 Sidestash verassend stevig kon knallen op de piste, viel niets tegen! Daarna lunch op een mooi plekje met mijn onvergetelijke Spaghetti Bolognese van Mountain House (vriesdroog) en daarna een piepertest en search. In de middag een snowboardleraar – gids (JJ) opgelijnd en met het groepje en Arno de Combe de Gers gedaan, 6 dagen daarvoor voor het laatst fresshies gehad maar toch nog een beetje vers kunnen vinden. Later in de middag kregen de boarders nog een super-instructie van JJ en heb ik hier ook het een en ander van opgestoken.

De volgende dag was de ultieme feestdag: Le Pas de Sales stond op het programma! In Flaine maakten we kennis met Christophe, onze berggids die dit avontuur zou begeleiden. Onvoorstelbaar maar waar: zelfs 6 dagen na de laatste sneeuw hebben we toch nog hele mooie en diepe sporen kunnen trekken, voor mij het bewijs dat er door een goede gids altijd wel wat te vinden is, mits je er iets voor wilt doen.. (buiten de gebaande paden). We begonnen op de velden op de top en via een mooi couloir daalden we af door een soort  canyon om tenslotte bij ‘the Rock’ uit te komen. Hier volgde een abseil van 40 – 50 meter en vervolgens het bos in waar nog veel vers en pillows te vinden waren. Wederom mocht ik voor kok spelen met mijn Jetboil, Mountain House en stokbrood en vervolgens verder door de bossen naar Sixt waar we een welverdiend biertje hebben genuttigd alvorens we met de bus naar Samoens – Vercland vertrokken. In de avond een heerlijk diner in een lokaal restaurant (Kaasfondue, carpaccio en steak du boeuf gaan best goed samen, vooral als je het wegspoelt met een goed glas wijn) en om 22.30 zag iedereen de binnenkant van de oogleden.

Vervolgens de zondag: allemaal een beetje stijf opstaan en Winny en Arno op het splitboard en ik op de ski’s (de anderen gingen op zichzelf boarden en de terrasjes checken) een prachtige off-piste afdaling gemaakt vanaf Les Grandes Platieres. Eenmaal beneden weer een warme lunch gemaakt en daarna voor het eerst van mijn leven de vellen onder de ski’s gebonden om weer terug te lopen naar de top. De start was hilarisch – dramatisch: Arno de bindingen achterstevoren op het splitboard, Winny de vellen verkeerd waardoor hij achteruit ging in plaats van vooruit en ik spande de kroon door mijn vellen niet te plakken maar alleen vast te haken! Hilariteit alom maar een geweldige testcase van het materiaal: hoe er niet mee om te gaan…. Nadat deze probleempjes waren opgelost de hike terug naar boven gemaakt en genoten van de rust, en de overweldigende schoonheid van de bergen. Skinnen is hard werken en zal nooit mijn hobby worden maar het is het waard om een paar uur te lopen om je run (terug) te verdienen! Weer lekker gegeten en moe maar voldaan het mandje ingedoken. De maandag hebben we nog tot 13.00 in de sneeuw gestaan en hebben we nog een lunch met z’n allen genoten waarna we weer naar huis zijn vertrokken.

Hoewel er geen heupdiepe poeder was heb ik toch volle bak genoten van dit Alpadventures – Wepowder avontuur en was het voor mij de ultieme hernieuwde kennismaking met freeriden. Ik zal nog heel wat meters moeten maken om het freeriden helemaal onder de knie te krijgen maar de kop is eraf. Ook ben ik erachter gekomen dat freeriden niet alleen heupdiepe powder is maar ook op minder backcountry terrein toch uit de voeten kunnen onderdeel is van het freeriden. Wat me bij zal blijven is de sfeer en de ‘klik’ die gelijkgestemde zielen kunnen hebben terwijl men elkaar niet eens kent. Complimenten voor Arno van Alpadventures die zijn stinkende best heeft gedaan om hier (ondanks kleine groep) toch iets heel moois neer te zetten; fijne vent om erbij te hebben en gaat heel ver om je verblijf tot een succes te maken.

Over 2,5 week ben ik weer in het Grand Massif met lawine I en ik kan niet wachten…. Voorts hoop ik dit seizoen nog een (of meer!) poederalerts te kunnen volgen en nog meer gelijkgestemde zielen aan te treffen…

Staying stoked, RP

Voor foto's zie de Facebookpagina van Alpadventures

Offline poling

• Regulars
  • *
Re: Terugblik: Deeper in de Haute Savoie
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2012 om 13:24:14 pm »
lekker hoor! goed om te lezen dat het een succes was. Vallee de Sales (Perdu) is onvergetelijk!

Offline freek

• Regulars
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2012 om 13:49:27 pm »
Mooi verhaal! Leest lekker weg en stiekem ben ik wel jaloers dat jij wel aan die kerstboom hebt gehangen.. Ik zou het de eerste week van januari doen maar ivm stufe 4 leek het toch verstandiger iets meer 'binnen de lijntjes te blijven'

Nogmaals: leuk verhaal!

Offline dejongarno

• 74rider
  • Regulars
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2012 om 14:18:59 pm »
Mooi verslag RP en nogmaals dank voor jullie komst en ongeremd enthousiasme met elkaar! Dank ook voor je positieve woorden en feedback; fijn om te horen en zelf heb ik het ook enorm naar mn zin gehad. Helaas zat Jess in de lage landen, maar volgende keer gaat ze graag ook mee op pad.

Zolang de temperatuur onder nul blijft kun je in schaduwgebieden ook na een week nog prima poeder vinden. Precies wat je zegt; met een goede lokale gids rijdt je dan nog steeds 1st en verse tracks!

Het blijft een geweldig verhaal dat tourtje; hadden we toch bijna de nacht moeten doorbrengen in de hut, verwarmt door je brandertje...wat een straf ;-).

Tot snel weer in Samoëns tijdens de SSC trip!
http://www.alpadventures.com voor jouw powderadventures in het Franse Grand Massif

Offline dejongarno

• 74rider
  • Regulars
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2012 om 14:23:12 pm »
Begeleidend fotoverslagje via facebook...
http://www.alpadventures.com voor jouw powderadventures in het Franse Grand Massif

Offline mh74

• Regulars
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2012 om 18:44:34 pm »
Leuk verslag, maakt mij ook enthousiast. Denk er over om misschien in maart richting Flaine te gaan, of bij een Knallen als ze vallen aan te sluiten...

Nu eerst een weekje naar Kaprun met Powderplay  ;D

Offline Spookjuh

• Regulars
  • *
  • Boeeeeeee......................
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2012 om 19:03:12 pm »
Arno schopt kont. Ik hoop nog eens met hem te vertoeven. Misschien volgend jaar. Mooi verslag, BTW.
If it seems too good to be true, it probably is!

Offline micheldommel

• Regulars
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2012 om 19:14:25 pm »
Erg leuk verhaal om te lezen! Ik heb zelf toen ook zitten twijfelen om mezelf in te schrijven. Volgende keer beter!

Offline AlieHoltes

« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2012 om 20:42:14 pm »
Klinkt als dezelfde afdaling die ik twee dagen daarvoor had gedaan. Ten zuiden van de top van Lindars indroppen, en dan naar beneden op tot aan de Chalets de Platé. Leuke afdaling, rond een graad of 20-25, maar leuk, just for fun! En zeker nog poeder, terwijl de rest was uitgereden.

Ik had het geluk daar direct na de dump te komen, toen was combe de Gers nog niet open, en was er genoeg mogelijkheid voor mooie poeder daar. Ik heb nog gekeken naar combe de Sales, maar ik had geen touwen bij me, dus dat ging niet. Klinkt als een leuke afdaling.

Veel plezier daar tijdens lawine 1

Offline Sipkeholtes

• Regulars
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2012 om 20:55:07 pm »
Moet ik niet onder het account van mijn vrouw verhaaltjes schrijven :P
Maar ze was er ook bij!

Offline RP

• Regulars
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2012 om 07:47:26 am »
Dank voor de leuke reacties allemaal, ik geniet ook altijd van de verslagen van iedereen dus wilde daar ook zelf een keer iets aan bijdragen (share the stoke  :))

Volgens mij is er dit weekend weer een knallen als ze vallen in het Grand Massif, ben zelf nu even druk maar zou graag weer gaan  ::)

Groet RP

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2012 om 08:37:03 am »
gezien en wil ook, maar het zit er echt niet in helaas.....  :'(

Offline Polderboarder

• Regulars
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2012 om 09:42:27 am »
Like!
WeRookie

Offline kiek

« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2012 om 21:23:50 pm »
-------BIN THERE---- DONE THAT----DOING IT AGAIN---------

RP spreken is zilver,schrijven is goud en je survival mes van titanium toch?...........hhhhhhhh.

Wat een mooi verslag en ik kan het weten wat ik was een van de gelukkige deelnemers van het wepowder weekeinde van Arno. Daar heb ik maar 1 woord voor nodig. TOP en bekijk de foto's op facebook want die zijn te gek.

Voor het eerst gevlogen naar de sneeuw en dat is superrrrrr.
Amsterdam-Geneve 1,5 uur vliegen en een bustransfer van max. 1,5 uur.
Ik wil nooit meer anders.

Maar zonder goed gezelschap kan de berg nog zo hoog zijn, de sneeuw nog zo diep, de zon nog zo lekker schijnen het gaat om het delen van ervaringen. Wat heb ik het getroffen met jullie.

thanks mannen.

KIEK

Offline dejongarno

• 74rider
  • Regulars
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2012 om 17:08:00 pm »
LIKE; mooi gesproken Kiek!

Offline jhvanuchelen

• Regulars
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2012 om 19:33:50 pm »
Top ssc 1 te Flaine.
Hoe ga je erna toe?

Ik woon in Zwolle en heb nog wat plek over in mijn auto?

Mvg
Jeroen

Offline RP

• Regulars
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2012 om 21:38:06 pm »
Ha Jeroen, we gaan met 4 man met de KLM vlieger, sneller en relaxter dan rijden...

zie je daar!

Offline Murky

• Regulars
  • *
  • Pow pow!
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2012 om 21:42:25 pm »
-------BIN THERE---- DONE THAT----DOING IT AGAIN---------

RP spreken is zilver,schrijven is goud en je survival mes van titanium toch?...........hhhhhhhh.

Wat een mooi verslag en ik kan het weten wat ik was een van de gelukkige deelnemers van het wepowder weekeinde van Arno. Daar heb ik maar 1 woord voor nodig. TOP en bekijk de foto's op facebook want die zijn te gek.

Voor het eerst gevlogen naar de sneeuw en dat is superrrrrr.
Amsterdam-Geneve 1,5 uur vliegen en een bustransfer van max. 1,5 uur.
Ik wil nooit meer anders.

Maar zonder goed gezelschap kan de berg nog zo hoog zijn, de sneeuw nog zo diep, de zon nog zo lekker schijnen het gaat om het delen van ervaringen. Wat heb ik het getroffen met jullie.

thanks mannen.

KIEK

Is dit een pakket? Of heb je alles los geboekt? Zo ja, waar?
Skier turned Snowboarder turned Skier..

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2012 om 22:04:50 pm »
in springen in dat gat Arno ;)

Offline kiek

« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2012 om 22:46:06 pm »
Begin bij Arno van www.alpadventures.com

Hij heeft nog een aantal TOP weken in maart.
Gidsen, overnachtingsaccommodatie, eten en goed gezelschap verzekerd.

Stem daar een vliegticket op af KLM of Easyjet heeft verschillende mogelijkheden op Geneve.
Ik had mijn vliegticket afgestemd op een lijnbusticket van www.gare-routiere.ch die op vaste tijden naar de skigebieden rijdt maar je kunt ook voor weinig met www.morzexpress.com

Even verdiepen in de tijdschema's en je zit binnen no-time in "le Grand Massif"
TOP gebied. Mooie authentieke dorpen, bossen, moderne architectuur, steak tartaar!!!!!! en ohja heeeeel veeeel sneeuw natuurlijk.

succes.

KIEK

Offline RP

• Regulars
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2012 om 08:11:02 am »
@ Murky,

Reis er naartoe boek je zelf: auto of vliegtuig. Vorige keer heb ik de auto gepakt, nu dus op Geneve vliegen en dan transfer naar Samoens 1600. Wanneer je dat met 4 man doet is het goed te overzien.

Wanneer er veel sneeuw valt in het Grand Massif organiseert Arno (met wepowder?) een 'knallen als ze vallen' inclusief verblijf op basis van halfpension en skipas. Gidsen staan klaar maar moet je wel voor inschrijven - betalen.

Groet RP

Offline Iorus Roos

• Regulars
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2012 om 11:47:32 am »
Als je met een paar mensen bent dan kun je ook een auto huren op Geneve airport. Als je dat aan de Franse zijde van de luchthaven doet dan is dat zelfs weer wat goedkoper. Als je in Samoens zit moet je vaak rijden naar de lift, In Morillon is dat (behalve als je buiten het dorp gaat zitten) niet nodig. Flaine ook niet maar als je daar bent dan heb je ook geen auto meer nodig ;-)

Offline RP

• Regulars
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2012 om 16:02:42 pm »
Eerste stapjes in videoland....

Untitled

Geen 'epic' powder maar wel heel leuk....
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2012 om 16:08:07 pm door RP »

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 30 januari 2012 om 16:10:31 pm »
cool hoor, die abseil er mooi op.

was de muziek? Lijkt een beetje op Philip Glass meets Ennio Morricone...  :P

Offline Geert-Jan

• Regulars
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 30 januari 2012 om 17:05:24 pm »
de muziek is van Transformers als ik me niet vergis...

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines