Auteur Topic: Kaltenberg lawine - impressive!  (gelezen 980 keer)

Offline telemikey

• Regulars
  • *
Kaltenberg lawine - impressive!
« Gepost op: 30 januari 2012 om 16:55:36 pm »
Check it

Die zwakke laag ga je niet zomaar vinden met een simpel sneeuwprofieletje... !
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline JaapvR

• Regulars
  • *
Re: Kaltenberg lawine - impressive!
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2012 om 17:22:09 pm »
Lekker, als al die diepe rijplagen van begin deze winter loslaten wordt het nog lachen, wie herinnert zich de laffe start begin december nog?

Offline Ogre/Robbert

• Regulars
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2012 om 17:52:48 pm »
 :o :o :o
hard aan het sparen voor BmB met marker duke....

Offline dirksy

• Regulars
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2012 om 20:31:39 pm »
 :o :o :o :o :o :o
THANK GOD SUMMER IS OVER!!!

If it's too steep, you're too old!

Offline luuk999

• Regulars
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2012 om 21:10:38 pm »
Nog nooit zon hoge wand gezien :o :o :o

Offline Spookjuh

• Regulars
  • *
  • Boeeeeeee......................
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2012 om 23:13:06 pm »
Holy crap  :o ??? :o ??? Dat kun je geen plak meer noemen.
If it seems too good to be true, it probably is!

Offline SPAM

• Regulars
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2012 om 23:18:01 pm »
Lijkt wel een serac!
Its beyond my control

Offline ieism

• Regulars
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2012 om 06:22:43 am »
Oeps.

Is dit een spontane lawine?

Hier wil ik wel even wat dieper op in gaan, omdat dit nou typisch een voorbeeld is van een lawine die ik niet snap. Okee, het lawinegevaar is hoog en de steilheid en het terrein zijn bijna perfect voor een schuiver.
Maar verder gaan er bij mij niet echt belletjes rinkelen als ik naar deze wand kijk. Ik zie geen overdreven ingeblazen sneeuw of tekenen van instabiliteit, geen windlips op de foto. 

Naar mijn mening als het lawinegevaar een paar dagen later naar 3 of 2 zou zakken, zouden best veel mensen deze afdaling overwegen, en is de kans dat ie gaat glijden nog net zo aanwezig. Of zie ik dat verkeerd?

p.s. Daar sta je dan met je prikkertje en schepje.  :-\
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2012 om 08:28:54 am door ieism »

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2012 om 08:04:16 am »
ik denk dat veel hm al zouden nemen als het van 4 naar 3 zou gaan. het immers 30 - 35 graden...
ik wil er ook wel wat meer over horen. misschien met zo'n ongelofelijke laag en dus gewicht dat rek en strek krachten mee spelen? zo is de foto onder het hoogtelijnen kaartje ook erg indrukwekkend....

Offline JaapvR

• Regulars
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2012 om 14:26:35 pm »
Hoe meer nieuwe sneeuw op een kutlaag, hoe meer stress op diezelfde laag?

en dan wachten tot er een kritisch punt overschreden wordt, door warmte, skier, bommetje, windloading, etc etc?

Ik zou hem ook gereden hebben als het een drietje geworden was... Mooi mazzel dat ik daar niet was op dat moment....

In Amerikaanse lawineberichten zie ik weleens heel duidelijk de opbouw van het sneeuwdek staan, bv "wind crust from dec. 28, 30cm of compressed powder from jan. 15, buried surface hoar from mid jan, etc etc etc". Zoiets was hier misschien wel nuttig geweest, alhoewel ik me afvraag of zo'n diepe laag mijn beslissing beinvloedt zou hebben. 'Die raak je toch niet'....

Offline Haagje

• Regulars
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2012 om 14:43:03 pm »
 :o :o :o :o

Offline telemikey

• Regulars
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2012 om 15:24:37 pm »
Hoe meer nieuwe sneeuw op een kutlaag, hoe meer stress op diezelfde laag?

en dan wachten tot er een kritisch punt overschreden wordt, door warmte, skier, bommetje, windloading, etc etc?

Ik zou hem ook gereden hebben als het een drietje geworden was... Mooi mazzel dat ik daar niet was op dat moment....

In Amerikaanse lawineberichten zie ik weleens heel duidelijk de opbouw van het sneeuwdek staan, bv "wind crust from dec. 28, 30cm of compressed powder from jan. 15, buried surface hoar from mid jan, etc etc etc". Zoiets was hier misschien wel nuttig geweest, alhoewel ik me afvraag of zo'n diepe laag mijn beslissing beinvloedt zou hebben. 'Die raak je toch niet'....

In ieder geval in de zwitserse LB kun je wel info vinden over de sneeuw opbouw.

Ik denk dat dit nou een vb is van wat (ook) bij stufe 4 hoort. Wat je al aangeeft: windloading lijkt me hier de grote veroorzaker, skier lijkt me onwaarschijnlijk.

Natuurlijk kun je zoiets triggeren door een skier maar dan moet je je wel ergens op een ondiep stukje en/of vlakbij rotsen bevinden en moet alles al haarscherp staan: een zwakke laag raak je niet op 5m diepte en je eigen gewicht is relatief gezien op zo'n hoeveelheid sneeuw (lees: gewicht) ook verwaarloosbaar.

Heb even geen zin/ tijd om op te zoeken wat er in het LB van de volgende dag stond en of er iets in stond over 'enkele skiers die lawines kunnen veroorzaken' en/ of spontaan lawines.
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline coen

• Regulars
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2012 om 15:25:09 pm »
Ik denk dat ingewaaide sneeuw wel degelijk een rol speelt, gezien de expositie van de helling en de vreemde corniche achtige creatie op de 5e foto?

Ik vraag me wel af hoe het nou met die glijlaag zit. Ze geven 'spät herbst' aan, dat zou idd van december betekenen? Een paar weken geleden kon je in de Oostenrijkse lawineberichten wel over een schwimmschnee laag in het hooggebergte lezen die van sneeuwval in oktober was. Maar daar lijkt hier dus geen sprake van...

Opa; enlighten us!

Offline JaapvR

• Regulars
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2012 om 16:13:13 pm »
Een paar weken geleden kon je in de Oostenrijkse lawineberichten wel over een schwimmschnee laag in het hooggebergte lezen die van sneeuwval in oktober was. Maar daar lijkt hier dus geen sprake van...

Waarom niet? klinkt als vrij late herfst...

Offline coen

• Regulars
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2012 om 17:50:50 pm »
Een paar weken geleden kon je in de Oostenrijkse lawineberichten wel over een schwimmschnee laag in het hooggebergte lezen die van sneeuwval in oktober was. Maar daar lijkt hier dus geen sprake van...

Waarom niet? klinkt als vrij late herfst...

Als de herfst van september tot  december loopt zou ik oktober niet als 'spät herbst' bestempelen. Daarnaast verliep november voor Oostenrijk vrijwel helemaal sneeuwloos, dus of het gaat om sneeuwval uit oktober, of begin december.

Offline ieism

• Regulars
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2012 om 18:57:53 pm »
Ik denk dat ingewaaide sneeuw wel degelijk een rol speelt, gezien de expositie van de helling en de vreemde corniche achtige creatie op de 5e foto?

Die zag ik natuurlijk wel, maar dat is na de lawine. Als de plak er nog gelegen had zou je niets gezien hebben.

Offline coen

• Regulars
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2012 om 20:13:18 pm »

Die zag ik natuurlijk wel, maar dat is na de lawine. Als de plak er nog gelegen had zou je niets gezien hebben.

Klopt. Maar blijf het een vreemde vorming vinden. De kroon van een schneebrett lawine is meestal gewoon recht toch?

Offline tnijveldt

• Regulars
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 01 februari 2012 om 10:44:23 am »
Ik zou hem ook gereden hebben als het een drietje geworden was...
waarom zou je dat doen? als je een systematische aanpak (bijv. Werner Munters) gebruikt om het gevaar in te schatten zou je er NOOIT op uitkomen dat je deze helling zou nemen bij lawine gevaar 3.

de meest eenvoudige aanpak is:
  • Lawinegevaar 2: tot 40 graden
  • Lawinegevaar 3: tot 35 graden
  • Lawinegevaar 4: tot 30 graden

de helling was al meer dan 35 graden, ook nog in ogenschouw nemend dat je bij lawinegevaar 3 de hele helling bekijkt (niet alleen de 20 meter waar jij skiet), gaat het zelfs met deze eenvoudige bovenstaande regels niet lukken de helling te skiën...

Offline Greenfield

• Regulars
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 01 februari 2012 om 11:25:05 am »
Goed opgelet bij Opa en Maarten

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 01 februari 2012 om 11:33:00 am »
helemaal links staat 30 graden, in het midden 30-35 graden.....

Offline telemikey

• Regulars
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 01 februari 2012 om 12:55:42 pm »
Ik zou hem ook gereden hebben als het een drietje geworden was...
waarom zou je dat doen? als je een systematische aanpak (bijv. Werner Munters) gebruikt om het gevaar in te schatten zou je er NOOIT op uitkomen dat je deze helling zou nemen bij lawine gevaar 3.

de meest eenvoudige aanpak is:
  • Lawinegevaar 2: tot 40 graden
  • Lawinegevaar 3: tot 35 graden
  • Lawinegevaar 4: tot 30 graden

de helling was al meer dan 35 graden, ook nog in ogenschouw nemend dat je bij lawinegevaar 3 de hele helling bekijkt (niet alleen de 20 meter waar jij skiet), gaat het zelfs met deze eenvoudige bovenstaande regels niet lukken de helling te skiën...

Even voor de goede orde: de eenvoudige reductiemethode die je hier toepast is het meest conservatief. De anderen die bij SSC toegepast worden geven (iets) meer mogelijkheden.
White room,
Pillow lines,
I rule

Offline Emmel

• Regulars
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 01 februari 2012 om 13:39:07 pm »
Zeker een goed punt telemikey! Ook al moet er dan wel bij worden gezegd dat op deze hoogte (2000-2800) en met deze expositie (N-NE) de kans groot is dat het in veel gevallen nog steeds tricky blijft.

Misschien is het in bepaalde gevallen bij stufe 3 wel goed te praten, maar ik heb het idee dat je dan toch erg in de marge aan het werk bent, en dat is meestal ook al een veeg teken aan de wand.

Interessante discussie!

Trouwens, over de lawine zelf, holy **** wat een sneeuw!

Offline poling

• Regulars
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 01 februari 2012 om 13:45:40 pm »
hoe steil is die helling nu werkelijk??

er staat :
Neigungen im Anrissbereich:
ca. 30/35/40 Gra

in de foto staat echter links 30 gr en in het midden 30-35.... op basis daarvan zou je kunnen zeggen dat bij een 3 hij te rijden is (met de conservatieve methode).
Overigens is de hele windroos zwart.

Offline Emmel

• Regulars
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 01 februari 2012 om 13:55:07 pm »
Is het niet gewoon zo dat de hellingshoek bij de kroon 30/35 graden is, en verder in de helling ook naar de 40 graden gaat?

30-35 graden zou inderdaad gewoon te doen zijn bij stufe 3; stukken van 40 graden in de helling maken het weer wat lastiger...

Offline tnijveldt

• Regulars
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 01 februari 2012 om 14:01:42 pm »
ja, en met lawinegevaar 3 kijk je naar de hele helling, en reken je met het segment dat het steilst is.
NO GO dusch

SMF 2.0.2 | SMF © 2011, Simple Machines