Omdat wepowder vooral ook een routesite moet zijn in mijn ogen (daarvoor is ondermeer lines), hier een review van Flaine, le grand Massif. Met bijbehorende routes en foto's. Het is maar een beperkte hoeveelheid dus aanvullingen zijn van harte welkom!
Het wepowder boek spreekt van veel rotsen in Flaine, ik vondt het daardoor lastig om tussen de rotsen door op de kaart de hoogtelijnen te bestuderen, maar als er veel sneeuw ligt, heb je er op de berg geen last van.
De Topografische kaart met lijnenRood heb ik zelf geskied, Geel is mogelijk, maar let op er zitten ook enkele steile passages bij.

Veel mogelijkheden (zwart is de lift, geel enkele mogelijke routes)
Combe Le Gers Van bovenaf bij les grand vans (2x)

Van onder in het dal

Onder in le gers, als de lift niet open is kan je doorskieen naar beneden. Indien de blauwe route achterlangs open is--> cascade, dan is er direct beneden bij de skiroute als je de beek bent overgeskied naast het cafeetje een busopstap. Daar gaat de bus elke 20 minuten, vanaf 10.40 tm 17.00. Om 17.20 rijdt er nog een bus tot aan flaine dat duurt circa 1,5 uur. Is het druk, zorg dan dat je tussen de lijnen zo ver mogelijk naar voren loopt, anders mis je de bus omdat die vol is en moet je weer 20 minuten wachten.
Is cascade niet open, dan rijdt die bus niet. Neem dan het eerste sleepliftje wat je ziet omhoog, ga bovenaan linksaf, en blijf zo hoog mogelijk. Ski door tot je de weg rechts ziet. Tegenover waar je nu staat (andere zijde weg) zie je een bord met het skigebied erop. Daar stopt een andere bus. Deze rijdt als volgt:
Ligne rouge Sixt, Samoens, Morrillon (2012) --> 8.25, 9.00, 9.35, 10.10, 11.55, 12,35 13.10, 13.45, let op tot 16.05 geen bus meer 16.05, 16.40, 17.15 en 17.50
Andere routes, vanuit liften die meestal wel open zijn:
Onder de lift Les Grand Vans
Onder de lift Corbalange
Onder de Col de Gentianes
Onder de lift la Lanche
Overige liftenVerder zijn er bij morrilon en samoens, vast nog veel meer routes tussen de bomen.
Een andere route is ook nog Combe de Sales, echter hier zit een abseil in. Daar is veel over te vinden op internet, maar ook filmpjes op dit forum over Deeper in de Haute Savoie.
Ohw ja, bij een test hoort ook een conclusie:Leuk gebied, vele mogelijkheden ik heb vast nog niet alles gezien. Wat mij tegenvalt is dat ik niet veel andere lange routes als le Gers heb gevonden. Verder kan je leuk spelen en met een paar vellen erbij kan je je vertier nog wat uitbreiden.